Jako że często poszukuję dodatkowej wiedzy z AdWords czy Analytics, sam przeglądam wiele stron o tej tematyce. Niestety wiele treści tam zawartych jest nieprawidłowych lub po prostu nieprzydatnych.
Aby ułatwić Ci poszukiwanie konkretnych informacji, pozwoliłem sobie stworzyć krótką listę wskazówek, które mogą Ci w tym pomóc.
- Najlepiej każdą wiedzę/informację przetestować samemu na własnej kampanii. To, co u innych się całkowicie nie sprawdza, w innej branży może się okazać świetną opcją. W Google AdWords nie istnieje coś takiego jak sprawdzona zasada typu „ta forma reklamy x jest najlepsza”, „nigdy nie stosuj danej usługi w ten sposób”, itp. Nie warto powielać schematów, trzeba zawsze testować i samemu ocenić efekt/wpływ danej nowości/usługi na nasz biznes.Pytanie brzmi: skąd brać informacje na temat tego, co testować?
- Zaczynamy od rejestracji na platformie Google Partners https://www.google.com/partners/?hl=pl.
Znajdziemy tam wiele ciekawych materiałów, case study z całego świata oraz wiele prezentacji szkoleniowych w formie video. Materiały są przygotowane w przyjaznej formie graficznej.Są tam też opcje zdawania egzaminów, które pozwolą sprawdzić wiedzę. - Google AdWords Support (https://support.google.com/partners/?hl=pl#topic=3111012) – nawiązując do poprzedniego podpunktu, każdy egzamin ma przygotowane materiały do nauki podzielone na odpowiednie etapy. Dzięki temu można przyswajać wiedzę we właściwej kolejności. Istotny jest również fakt, że w Google Support znajdziesz odpowiedź na większość pytań, każda usługa jest dokładnie opisana i ma wiele linków odsyłających do pogłębiania tematu.
- Google Analytics ma oczywiście również swój Support (https://support.google.com/analytics/?hl=pl#topic=3544906)
- Warto też zajrzeć na Analytics Academy (https://analyticsacademy.withgoogle.com/explorer)
- Jeśli nie znajdziesz odpowiedzi na swoje pytanie w Google Support, zawsze możesz zadać pytanie na oficjalnym forum Google AdWords (https://www.pl.adwords-community.com/), gdzie prawdopodobnie otrzymasz szybką odpowiedź od kliku osób (dzięki temu uzyskasz obiektywną informację zwrotną).
- W ramach Platformy Google Partners możesz brać udział w Akademii Google Partners (http://www.akademiagooglepartners.pl/), gdzie prowadzone są okresowe szkolenia (dotyczące wielu zagadnień) prowadzone w największych miastach w Polsce. Szkolenia są darmowe i prowadzone przez certyfikowany trenerów Google.
- Na rynku dostępnych jest wiele publikacji w języku polskim o tematyce związanej z AdWords i Analytics. Nie będę wymieniał tytułów i księgarni (wystarczy wpisać „AdWords książka” oczywiście w Google.pl ;)). Jest około 10-15 tytułów. Nie ma lepszych i gorszych – warto przeczytać wszystko i wyrobić sobie własną opinię (patrz punkt a). W każdej książce znajdziesz nowe zdanie/pomysł, który można przetestować w kampanii.
- Blogi, które polecam:
- Oficjalny Blog Google AdWords adwords-pl.blogspot.com
- Blog Mariusza Gąsiewskiego www.ittechnology.us
- Blog Przemka Modrzewskiego www.marketinglab.pl
- + Jeśli chodzi o Google Analytics, warto śledzić Maćka Lewińskiego na Google+, który prowadzi coś na kształt bloga.
- Warto zajrzeć na oficjalny kanał „Rozwijaj się z Google na YouTube” https://www.youtube.com/user/learnwithgooglepl. Polecam poszukać jego angielskiego odpowiednika.
Google ma wiele oficjalnych kanałów na YouTube podzielonych tematycznie. Warto szukać! - Jeśli masz konto na Google + poszukaj oficjalnych Kanałów Google, Google AdWords, Google Analytics na G+ i dodaj je do kręgów. Będziesz na bieżąco z wszystkimi nowościami, które później możesz zweryfikować z informacjami, które znajdziesz w materiałach i źródłach podanych powyżej.
- Przy wdrażaniu bardziej zaawansowanych rzeczy na pewno będziesz potrzebował oficjalnej strony dla developerów AdWords i Analytics https://developers.google.com/analytics/ https://developers.google.com/adwords
- Jeśli obsługuje Cię agencja SEM, pytaj ją o wszystko. Agencje zazwyczaj nie maja problemu z edukacją swoich klientów.
Warto zwrócić uwagę, że powyższa lista nie bez powodu zawiera dużo treści w oparciu o oficjalne źródła Google. Oczywiste jest też, że materiały tam się znajdujące są nie do przerobienia w ciągu jednego dnia. Potrzeba czasu na przyswojenie wiedzy oraz jej odpowiednie jej przetestowanie.
Bądź pierwszym który napisze komentarz.