W sieci niejednokrotnie natknąłem się na komentarze o Google AdWords – że jest drogie, że nie działa, że lepiej się pozycjonować, itd. O dziwo, często autorami tego typu komentarzy są osoby , które z Google AdWords mają niewiele wspólnego, dlatego mój dzisiejszy wpis jest swojego rodzaju odpowiedzią.
Chciałbym zacząć od tego, że gdybym dopiero zaczynał lokalną działalność, mając do dyspozycji 500 zł, to korzystając z mojej wiedzy o prowadzeniu firmy, sprzedaży, Google AdWords, analityce internetowej oraz pozycjonowaniu stron w wyszukiwarkach, zainwestowałbym te pieniądze właśnie w Google Adwords.
Tego typu kampanie idealnie się sprawdzają do wszelkiego rodzaju małych firm usługowych, a im większa nisza w danej branży, tym lepsza skuteczność kampanii.
- Możemy swobodnie określić lokalizację, gdzie wyświetla się reklama. Jeśli np. jesteśmy w Toruniu i tylko tu chcemy pracować, to (jeśli tylko chcemy) nasza reklama może się wyświetlać tylko i wyłącznie w Toruniu i np. promieniu 25 km wokół Torunia (mamy pewność, że trafimy z reklamą do właściwych potencjalnych klientów oraz płacimy tylko za to, co nas faktycznie interesuje)
- Możemy określić wyświetlanie reklam w konkretnych wybranych godzinach i dniach. Jeśli np. nie chcemy odbierać telefonów po godz. 19.00, mamy możliwość ustawienia działania kampanii tylko do tej godziny. Jeśli pracujemy tylko od poniedziałku do piątku, reklama może być wyłączona w weekendy.
- Możemy w każdej chwili wstrzymać i aktywować kampanię (jeśli np. zachorujemy, mamy urlop, itp.)
- Możemy wybrać wiele słów kluczowych, a skoro reklama wyświetla się tylko w Toruniu, to nie musimy ograniczać się jedynie do kombinacji słów zawierających nazwę miasta, np.:
- Rolety
- Tanie rolety
- Moskitiery
- Montaż moskitier
- Rolety na zamówienie
- Rolety na wymiar
- Montaż rolet
+ kombinacje słów z nazwą miasta, np.
- Rolety Toruń
- Tanie Rolety Toruń,itd.
- Google AdWords jest drogie? – właśnie nie!
Skoro np. okaże się, że dany budżet nie pozwala nam na reklamę przez cały miesiąc, możemy wstrzymać wybrane słowa kluczowe i zmniejszyć jej koszt. Możemy swobodnie dostosować budżet kampanii do naszych możliwości finansowych. Jeśli mamy 350 zł – „przykręcamy kurek”. Jeśli mamy 800 zł – możemy bardziej „poszaleć”.
To rozwiązanie idealnie się sprawdza, gdy nasza branża charakteryzuje się dużą sezonowością. - Po miesiącu kampanii znamy realny budżet, jakim musimy dysponować .
- Jeśli ruch zacznie się gwałtownie zwiększać, mamy gotową informację zwrotną, że jest ożywienie w branży, zaczyna się sezon, itd. Google AdWords może pełnić rolę swoistego monitoringu rynku.
- Swobodnie można edytować reklamy. Jeśli wpadniemy na pomysł, że robimy 2 dniową obniżkę cen, możemy w ciągu 5 minut zmienić treści reklam (szybkość działania to największa zaleta Google AdWords).
- Możemy mierzyć po jakim słowie kluczowym klienci wysyłają do nas zapytanie i obliczyć koszt pozyskania 1 klienta.
- Możemy sprawdzić co robią potencjalni klienci po wejściu na naszą stronę internetową.
- Z punktu powyżej jasno wynika, że wiemy jakie słowa kluczowe generują nam sprzedaż, co umożliwia nam wstrzymanie mniej skutecznych słów kluczowych i obniżyć koszty lub mieć dodatkowy budżet na testy nowych słów.
- Jeżeli nasza firma się rozwija, możemy z łatwością zwiększyć zasięg reklamy.
- Mamy stałą kontrolę nad budżetem reklamowym.
- Możemy testować różne przekazy reklam.
- Zbieramy dokładne informacje o tym, co najlepiej sprawdza się w przypadku naszej firmy. Dzięki temu wiemy jakie słowa kluczowe warto wybrać, np. do pozycjonowania naszej strony.
- Standard systemu Google AdWords – płacimy tylko wtedy, gdy ktoś kliknie naszą reklamę.
[divider type=”thick”]
Przykład: Mamy do dyspozycji 500 zł
Robimy kampanię w sieci wyszukiwania – wybieramy około 30 słów kluczowych, na które chcemy, aby wyświetlały się reklamy(agencja pomoże przygotować i wybrać)
Możemy je podzielić na 3 grupy:
- ogólne słowa kluczowe o potencjalnie dużym ruchu
- słowa podzielone wg tematu/kategorii o mniejszym ruchu
- słowa niszowe rzadko wpisywane o małym ruchu, ale potencjalnie wysokim wskaźniku sprzedaży
Przeznaczamy sobie na to w planach np. 430 zł.
Pozostałe 70 zł możemy przeznaczyć na re-marketing (reklamy, które ponownie się wyświetlają klientom po opuszczeniu strony internetowej i podtrzymują z nim kontakt, nie płacimy za wyświetlenie, tylko za „klik”, gdy klient wróci ponownie np. po 3 dniach do naszej strony).
Bannery w pierwszej fazie można wykonać darmowym narzędziem Google do tworzenia reklam graficznych (jeżeli sprawdzi się ta forma reklamy, można zainwestować w profesjonalny zestaw przygotowany przez grafika)
Kampania na sieć wyszukiwania będzie pozyskiwała nowy ruch do naszej strony, natomiast re-marketing będzie zwiększał świadomość naszej marki/firmy wśród użytkowników, którzy byli już na naszej stronie internetowej.
Po 1-2 tygodniach dysponujemy już pierwszymi danymi o ruchu na wybrane słowa kluczowe i znamy dokładne koszty każdego z nich. Mierzymy zapytania od klientów, więc możemy sprawdzić efektywność kampanii. Mamy wiele słów kluczowych, zatem możemy sprawdzić, które słowa generują jakie koszty i podjąć decyzje o ich tymczasowym wstrzymaniu. Mamy podłączone statystyki strony, dzięki czemu widzimy jak zachowują się klienci na stronie internetowej i czy nasza strona jest skuteczna.
Cały czas mamy dokładną wiedzę o tym co, gdzie i za ile dostajemy w zamian za inwestowane środki.
Podsumowując – możemy sprawdzić wiele rzeczy przy użyciu Google AdWords, ponosząc przy tym bardzo niewielkie koszty.
Im większy budżet, tym więcej możliwości otrzymujemy. Powyższy schemat z powodzeniem można zastosować także dla sklepu internetowego (dodatkowo kategoryzując i dzieląc grupy słów kluczowych na kombinacje ze słowem np. „cena”, „sklep”, „marka”+ „sklep” itd. )
Osobiście polecam takie podejście, że jeżeli prowadzimy firmę, to nasz budżet powinien pozwalać na pokrycie 100% zapytań związanych z naszymi usługami/produktami. Jeżeli natomiast nie pozwalają nam na to możliwości finansowe, to powinniśmy znać wysokość kwoty, która pozwoli nam na pokrycie 100% zapytań w skali miesiąca.
Należy pamiętać także, że czasem lepiej zmniejszyć liczbę słów kluczowych i wyświetlać reklamy na 100% zapytań, niż mieć wiele słów kluczowych z ograniczonym budżetem i powodować sytuację, w której reklamy przestają się wyświetlać codziennie w połowie dnia. Taka kampania nigdy nie będzie w pełni skuteczna.
Bądź pierwszym który napisze komentarz.