Ten tekst przeczytasz w 3 minuty

Facebook Blueprint – certyfikaty Facebook i przebieg egzaminów

Od kilku lat Facebook udostępnia specjalistom egzaminy w ramach programu Facebook Blueprint Certification. Certyfikaty te są dedykowane specjalistom zarządzającym kampaniami Facebook Ads oraz programistom. Różnią się poziomem zaawansowania oraz wymaganiami odnośnie dodatkowych umiejętności, jak np. znajomości danych języków programowania. 

Facebook Blueprint – dostępne certyfikaty

  • Level Associate:
    • Facebook Certified Digital Marketing Associate
  • Level Professional:
    • Facebook Certified Media Planning Professional
    • Facebook Certified Media Buying Professional
    • Facebook Certified Marketing Science Professional (Pilot, dostępny tylko na indywidualne zaproszenie, związany z analizą i wizualizacją danych, wymagający m.in. znajomości Pythona, MySQL, i zagadnień z zakresu Big Data)
  • Level Developer
    • Facebook Certified Ads Product Developer I
    • Facebook Certified Ads Product Developer II
    • Facebook Certified Ads Product Developer III

Jako oficjalni partnerzy Facebooka, z uwagi na rebranding programu, w ramach którego uzyskaliśmy poprzednie certyfikaty (Facebook Bronze Certificate) musieliśmy do końca roku uzyskać certyfikaty Facebook Blueprint.

Nasz wybór padł na dwa z nich: Facebook Certified Media Buying Professional oraz Facebook Certified Ads Product Developer I.

Oba egzaminy można odbyć na trzy sposoby:

  • w domu/w pracy
  • w lokalnym biurze Facebooka
  • na specjalnym evencie egzaminacyjnym

Jak wygląda proces egzaminacyjny w Facebook Blueprint?

Warunki egzaminu są bardzo dokładnie określone przez Facebooka. W przypadku ich niedopełniania możemy zostać zdyskwalifikowanymi, dlatego przed przystąpieniem do egzaminu, warto się z nimi dobrze zapoznać. Jak to wyglądało w naszym przypadku?

Skorzystaliśmy z opcji odbycia egzaminu w pracy. Warunki przystąpienia do testu, to wyłączenie wszystkich programów i aplikacji, przebywanie w pomieszczeniu, gdzie nie ma nikogo więcej. W trakcie egzaminu jesteśmy obserwowani przez osobę egzaminującą, która w każdej chwili może poprosić o pokazanie dowolnego miejsca w pomieszczeniu przez kamerkę wbudowaną w laptopa. Może też zwrócić uwagę kiedy wykonamy jakiś “podejrzany ruch” – ja np. dostałem ostrzeżenie, za zakrywanie ust dłonią. (a nic nie ukrywałem 🙂 )

Facebook Certified Ads Product Developer I 

Facebook Certified Ads Product Developer I to certyfikat, który powstał na miejsce dawnego Facebook Bronze Certification. Aby uzyskać certyfikat, należy ukończyć dwie części: test wielokrotnego wyboru oraz ćwiczenie, w którym na testowej stronie należy zainstalować uprzednio utworzony piksel, wraz z kilkoma wybranymi zdarzeniami, parametrami, kodem odpowiedzialnym za zaawansowane dopasowywanie oraz połączyć piksel z katalogiem na FB. Egzamin jest warunkiem dołączenia do Facebook Marketing Partners, a sprawdza wiedzę z zakresu: 

  • tworzenie i zarządzanie Business Managerem i jego zasobami
  • tworzenie i implementacja piksela FB, wraz z wszystkimi dostępnymi zdarzeniami i parametrami, oraz zastosowanie konwersji niestandardowych
  • tworzenie katalogów oraz kampanii opartych na katalogach
  • zrozumienie i implementacja procesów związanych z Zaawansowanym Dopasowywaniem (Advanced Matching) w implementacji ręcznej lub automatycznej
  • łączenie piksela FB  z katalogiem
  • rozwiązywanie problemów związanych z nieprawidłową implementacją piksela
  • rozwiązywanie problemów związanych z błędami katalogu
  • rozwiązywanie problemów związanych z problemami z łączeniem sygnałów piksela z produktami z katalogu

Facebook Certified Media Buying Professional 

Facebook Certified Media Buying Professional to egzamin przeznaczony dla osób zawodowo zarządzających reklamami na Facebooku. Egzamin pokrywa zagadnienia z zakresu planowania, ustawiania, optymalizacji i raportowania kampanii. Pytania egzaminacyjne dotyczą zagadnień praktycznych, większość z nich zawiera opis wyimaginowanej sytuacji i możliwe warianty zachowania się w niej.

Inaczej niż w przypadku egzaminu Product Ads Developer, w tym wypadku, możemy zacząć od egzaminu próbnego z 30 pytaniami, którego wynik nie ma żadnego wpływu na egzamin ostateczny.

Certyfikat Facebook Certified Media Buying Professional

Certyfikat Facebook Product Ads Developer I

Ile kosztuje certyfikat Facebook Bluprint? 

Każde podejście do egzaminu kosztuje 75 USD. 

Jak uczyć się do egzaminu Facebooka? 

Poziom trudności obu egzaminów określam jako wysoki – na pewno, żeby w ogóle do niego podejść, konieczne jest praktyczne doświadczenie w pracy z różnymi typami kampanii. Na egzaminie na Facebook Certified Media Buying Professional pytania dotyczą całego spektrum tematów, m.in. kampanii reach and frequency, niedostępnych dla większości kont. Aby podejść do egzaminu, w mojej opinii konieczne jest zatem:

  1. przerobienie kursu Blueprint
  2. min. 1-2 roczne doświadczenie w pracy z różnymi typami kampanii i na dużych budżetach, regularne korzystanie z różnych typów optymalizacji kampanii, regularne testowanie nowych rozwiązań
  3. zrozumienie zasad optymalizacji, umiejętność odpowiedniego reagowania, jeśli kampania nie idzie zgodnie z planem – np. jeżeli wynik nie jest odpowiedni, lub jeżeli kampania nie wydaje budżetu

Dla egzaminu na certyfikat Facebook Product Ads Developer I konieczne jest doświadczenie z implementacją piksela wraz ze wszystkimi zdarzeniami i parametrami, na różnych CMSach oraz bezpośrednio w kodzie. 

Niestety po wszystkim nie dostajemy informacji co do tego, gdzie popełniliśmy błędy. 

Plusy i Minusy samego procesu egzaminacyjnego?

Po zakończeniu egzaminu na wynik czekamy maksymalnie kilka minut i ciężko mi wyobrazić sobie, by ktokolwiek w tym czasie, był pewien sukcesu. Poziom trudności pytań jest wysoki, dlatego zdanie egzaminu daje olbrzymią satysfakcję i pewność co do tego, że swoją pracę wykonujemy na wysokim poziomie 🙂

Audyt Google Ads

Dołącz do załogi ponad 30 000 subskrybentów!

Wyrusz w podróż do marketingowego świata pełnego ciekawostek o pozycjonowaniu stron, reklamie w Google, na Facebooku oraz YouTube!

Administratorem danych osobowych jest Verseo ADS spółka z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w Poznaniu (60 – 122), przy ul. Węglowej 1/3.Zobacz więcej... Dane osobowe są przetwarzane przez Administratora zgodnie z przepisami prawa, w tym w szczególności z ogólnym rozporządzeniem o ochronie danych osobowych 2016/679 („RODO”) w celu związanym ze świadczeniem usługi newsletter. Administrator gwarantuje spełnienie praw osób, których dane dotyczą. Więcej informacji o przetwarzaniu danych osobowych zawartych jest w Polityce prywatności.

Praktyczne porady i darmowe materiały otrzymasz w pakiecie.

Bądź pierwszym który napisze komentarz.

jaki sklep internetowy wybrać
Jaki sklep internetowy wybrać – opis najpopularniejszych platform
Maciej Popiołek

Branża e-commerce stale się rozwija, a jednocześnie dzięki postępowi technologicznemu daje coraz szersze możliwości. Chcesz założyć swój własny sklep? Jedną […]

konwersja co to jest
Konwersja – co to jest?
Dominika Słomka

O konwersji mówi się przede wszystkim w kontekście sklepów internetowych. Jest to jednak pojęcie bardzo szeroko używane jednak również w […]

Marketing rekomendacyjny – co to jest?
Dominika Słomka

Zdarza Ci się rozmawiać z bliskimi lub przyjaciółmi o różnego rodzaju produktach i usługach, z których korzystasz? Jak bardzo ich […]

Gra o Tron w Google Trends – sprawdź co króluje w sieci!
Jacek Smogur

Poznaj Google Trends na przykładzie Gry o Tron Niemal 2 lata przyszło czekać fanom „Gry o tron” na kolejny sezon […]

Programy partnerskie – typy i zalety
Maciej Popiołek

Chociaż marketing afiliacyjny nie jest nowością, cieszy się rosnącym zainteresowaniem. Dla sprzedawcy jest szansą na wypromowanie swoich produktów lub pozyskanie […]

Google Hotel Ads- opłata za rezerwacje
Krystian Kubiak

Google Hotel Ads – rozliczenia tylko za rezerwację! W trosce o zadowolenie naszych klientów, Verseo wprowadza system rozliczeń tylko za […]