Ten tekst przeczytasz w 9 minut

Reklama firmy w internecie – od czego zacząć

Bez względu na to, w jakiej branży działasz, sprawna komunikacja marketingowa z klientami to podstawa Twojego sukcesu. W końcu musisz ich poinformować o tym, że jesteś obecny na rynku oraz co możesz im zaoferować. Komunikację tę możesz prowadzić różnymi kanałami, ale jednego z nich absolutnie nie możesz pominąć. Chodzi o Internet. Od czego zacząć przygodę z reklamowaniem firmy w sieci? Poznaj absolutne podstawy promowania biznesu on-line. Reklama firmy w internecie to bowiem podstawa!

Dlaczego reklama firmy w Internecie to „obowiązek”?

Internet zawładnął światem komunikacji – zarówno w sferze osobistej, jak i biznesowej. Czy wyobrażasz sobie jeszcze, że szukając usługodawcy, przeglądasz ogłoszenia w gazecie albo książkę telefoniczną? Albo że nie sprawdzisz w sieci opinii o sprzęcie, który planujesz kupić? Kiedy ostatnio zdarzył Ci się dzień spędzony zupełnie offline?

To właśnie w Internecie toczy się ogromna część naszego życia. Jak pokazują statystyki, korzysta z niego 57% ludzi na świecie, czyli ponad 4,3 miliarda!

A skoro działania marketingowe mają podążać za konsumentem – tak, aby nawiązać z nim kontakt tam, gdzie przebywa – nie może ich zabraknąć on-line.

W sieci drzemie ogromny potencjał reklamowy. Przede wszystkim dlatego, że:

  • masz szansę precyzyjnie stargetować kampanię, a więc skierować ją do odbiorców o największym potencjale zainteresowania Twoją ofertą,
  • masz możliwość personalizacji komunikatów reklamowych – tak, aby dokładnie wpisywały się w oczekiwania konkretnego odbiorcy, a zrobi to za Ciebie system marketing automation,
  • możesz precyzyjnie mierzyć rezultaty kampanii reklamowych – np. to, ilu odbiorców kliknęło w baner promocyjny, pozostawiło namiary kontaktowe oraz ostatecznie dokonało zakupu,
  • zyskujesz szeroką gamę kanałów i punktów kontaktu z odbiorcami – możesz wybrać te, które najlepiej wpisują się w specyfikę prowadzonej przez Ciebie działalności,
  • odpowiednio optymalizując strategię, osiągasz duży zwrot z inwestycji niewielkim kosztem.

Dlatego, jeśli jeszcze nie zacząłeś się promować w Internecie – najwyższy czas to zmienić.

Reklama firmy w Internecie – od czego zacząć?

Rozpocznij tradycyjnie – od odrobienia podstawowej lekcji związanej z planowaniem kampanii reklamowej. Zanim rzucisz się na nowoczesne formy reklamy w internecie, czyli w świat mediów społecznościowych, Google Ads, Google AdSense i remarketingu, precyzyjnie określ jaki jest cel Twojej kampanii reklamowej on-line.

Ostateczny jest oczywisty: chcesz podnieść wyniki finansowe firmy. Jednak takie stawianie sprawy zdecydowanie nie wystarczy. Skuteczna reklama w internecie wymaga znacznie bardziej precyzyjnego określenia tego, co chcesz osiągnąć. Konkretna kampania może być dedykowana odbiorcom znajdującym się na określonym etapie lejka marketingowego i służyć np.:

  • wzbudzeniu świadomości istnienia Twojej marki i produktów,
  • pozyskiwaniu leadów marketingowych,
  • sprzedaży konkretnej grupy produktów,
  • wzmacnianiu wizerunku Twojej marki o budowaniu zaangażowania oraz „szumu”,
  • wprowadzeniu na rynek nowego produktu…

… można tak długo mnożyć. Ważne jednak, abyś dokładnie sprecyzował ten cel. Dzięki temu będziesz mógł dopracować szczegółowy przebieg kampanii oraz komunikatów.

Uwaga! Wielu osobom ten etap wydaje się zbędny. Przecież wiadomo, po co robi się reklamę. Ale to tylko teoria. W praktyce dobrze jest omówić i uszczegółowić założenia. Im wyraźniejszy kierunek działania wyznaczysz, tym łatwiej będzie Ci się utrzymać na kursie. Trud włożony na tym etapie na pewno zaprocentuje, sprawiając że promowanie firmy w internecie stanie się łatwiejsze i szybciej przyniesie oczekiwane skutki.

Oprócz celu, równie ważnym pytaniem jest zatem to, do kogo reklamę kierujesz.

Czy Twoje produkty / usługi są przeznaczone dla dowolnej grupy odbiorców? Oczywiście, że nie! Nawet jeżeli działasz na skalę ogólnopolską i oferujesz szeroką gamę rozwiązań, są konsumenci, którzy będą zainteresowani Twoją marką bardziej. I to ich powinna przekonywać Twoja reklama. Dlatego warto określić, kto jest adresatem komunikatów reklamowych – i to, ponownie, maksymalnie precyzyjnie. Dobrym pomysłem jest stworzenie tzw. person, a więc konkretnych profili klientów. Tworząc je, zastanów się nie tylko nad podstawowymi danymi demograficznymi, ale przede wszystkim nad tym:

  • co interesuje Twoje grupy docelowe,
  • jakie są potrzeby, zainteresowania i problemy tych osób,
  • gdzie bywają – z jakich kanałów w sieci korzystają i gdzie warto z nimi znaleźć kontakt.

Dopiero na podstawie tych dwóch elementów (celu i targetu) możesz podjąć właściwe działania – a więc zaplanować, gdzie i jak będziesz się reklamować.

Reklama strony internetowej, czyli marketing firmy w internecie w pigułce

Zanim jeszcze przejdziesz do promocji – potrzebujesz jednego, dość oczywistego elementu: strony internetowej. To Twoja najważniejsza wizytówka w sieci i miejsce, do którego będą prowadziły komunikaty reklamowe. Niektórzy błędnie zakładają, że strona jest niepotrzebna i prowadzą kampanie np. wyłącznie w social media. Owszem, założenie konta na portalu społecznościowym takim jak Facebook jest darmowe, a sam serwis oferuje wiele możliwości reklamy (o której przeczytasz w dalszej części tego wpisu), ale to zdecydowanie nie wystarcza. 

Po pierwsze, na Facebooku czy innym portalu nie jesteś w stanie zaprezentować swojej oferty w przejrzystej i przystępnej formie. To świetne narzędzie np. do bezpośredniej komunikacji z odbiorcami, ale klient zainteresowany konkretnymi informacjami na temat firmy nie będzie mógł łatwo do nich dotrzeć. 

Ponadto reklama firmy jedynie w serwisach społecznościowych powoduje, że jesteś uzależniony od ich istnienia, a także zasad, które przecież zawsze mogą się zmienić. Zablokowanie czy usunięcie Twojego konta, atak hakerski lub inne nieprzewidziane sytuacje sprawią, że cały Twój trud pójdzie na marne, podobnie jak cała baza osób obserwujących firmowy profil.

Stworzenie prostej strony internetowej nie musi być trudne ani kosztowne. To jednak bardzo ważne, byś miał swoje miejsce w sieci, do którego będą kierować reklamy zamieszczane w różnych kanałach. Koniecznie zadbaj o to, aby serwis:

  • miał atrakcyjną domenę, a więc adres powiązany z nazwą marki,
  • był łatwy w obsłudze dla użytkowników i responsywny (dostępny i w pełni funkcjonalny również w urządzeniach mobilnych),
  • został zoptymalizowany pod kątem pozycjonowania (ważne są np. prędkość jego działania, liczba zakładek i ich tematyka, optymalizacja meta danych oraz ogólna łatwość poruszania się i wyszukiwania informacji),
  • miał wartość promocyjną – aby strona była nieodłącznym elementem strategii marketingowej. 

Z czasem, gdy rozwiniesz skrzydła w świecie reklamy on-line, możesz pomyśleć również o stworzeniu landing page, która posłuży do pozyskiwania leadów i automatyzacji komunikacji promocyjnej. Ale to już temat na inny artykuł.

Należy pamiętać, że sama strona również stanowi sposób na promowanie firmy w internecie. Wystarczy, że istnieje, jest odpowiednio zoptymalizowana, wyposażona w ciekawe i wartościowe treści spełniające zasady SEO. Dzięki działaniom w kierunku pozycjonowania więcej osób ma szansę samodzielnie odnaleźć Twoją stronę i zawartą na niej ofertę – bez żadnych dodatkowych kosztów ani specjalnych kampanii. Dlatego zdecydowanie warto zadbać o jej formę.

Reklama firmy on-line: jakie są opcje?

Świat reklamy internetowej jest niezwykle rozległy, a na reklamodawców czeka morze opcji. Spokojnie, nie musisz korzystać ze wszystkich jednocześnie. Wybierz te, które najlepiej sprawdzą się w przypadku Twojego targetu. A na co możesz postawić?

Reklama firmy w wyszukiwarkach

Jeśli czegoś nie ma w Google, nie istnieje – to powiedzenie słyszałeś zapewne miliony razy. I choć jest okropnie oklepane, wiele w nim prawdy. To wyszukiwarki są obecnie głównym źródłem informacji niemal w każdej sytuacji – zwłaszcza w dobie ogromnej popularności urządzeń mobilnych (to przy ich pomocy odbywa się znacząca część ruchu). Coraz więcej osób, kiedy czegoś potrzebuje, po prostu pyta wyszukiwarkę.

Dlatego jednym z podstawowych narzędzi reklamy internetowej jest właśnie promowanie się w wynikach wyszukiwania. Jak to działa? Wpisz dowolne hasło w Google i spójrz na listę wyników. U samej góry zobaczysz tzw. linki sponsorowane, a więc właśnie reklamę. Wyświetli się ponad pozostałymi rezultatami „organicznymi”, co sprawia, że szansa, że klient kliknie w podlinkowany wynik, jest bardzo wysoka. Potwierdzają to badania, które mówią, że jest to bardzo skuteczna reklama w internecie. Warto również zaznaczyć, że nie jest to metoda nachalna czy uciążliwa. Dzięki temu nie spotyka się z niechęcią odbiorców. Internauci zwykle traktują linki sponsorowane jak „normalne” wyniki wyszukiwania i chętnie je klikają. Szukasz skutecznej, prostej i niedrogiej metody reklamy? Najlepiej zacząć właśnie od Google!

Co ważne, Google Ads daje Ci możliwość precyzyjnego profilowania tego, do kogo trafi Twoja reklama. Możesz np. ustawić:

  • zakres regionalny – a więc określić, z jakich miejscowości mają być użytkownicy, którym wyświetli się komunikat (niesamowicie przydatne, jeśli prowadzisz działalność na skalę lokalną),
  • ograniczenia „demograficzne” – dzięki czemu reklama wyświetli się osobom określonej płci czy wieku.

A to dopiero początek możliwości. Możesz targetować bywalców danych stron, kupujących dane produkty – możliwości jest doprawdy mnóstwo. To właśnie dlatego marketing firmy w internecie jest tak skuteczny! Nie musisz się martwić, czy reklama trafi do docelowego odbiorcy. Ponadto możesz na bieżąco modyfikować ustawienia kampanii, aby upewnić się, że jest ona maksymalnie skuteczna.

Reklama firmy w social mediach

Facebook to portal, który ma ponad 1,5 mld użytkowników na całym świecie. Dlatego reklama tutaj niesie za sobą ogromny potencjał. Jak dotrzeć do odbiorców? Podstawa to oczywiście fanpage, który możesz prowadzić za darmo. Pełni on jednak najczęściej rolę wizerunkową. Ale sam portal daje Ci możliwość publikacji komunikatów stricte reklamowych. Mowa m.in. o:

  • promocji konkretnych przygotowanych przez Ciebie postów – tak, aby dotarły one do szerszego grona odbiorców, 
  • wyświetlaniu reklam na tablicy, a więc głównej stronie portalu, pomiędzy postami użytkowników i stron śledzonych przez użytkownika,
  • linkach sponsorowanych umieszczanych w innych miejscach na portalu – np. z boku, tuż obok news feeda,
  • reklamach video, które – podobnie jak np. na YouTube – przerywają odtwarzany materiał filmowy.

To oczywiście tylko podstawowy podział reklam. Gdy zajrzysz do narzędzi reklamowych udostępniany przez każdy z portali social mediowych, znajdziesz znacznie więcej możliwości promowania się. Atutem tej metody reklamy jest m.in. możliwość zaawansowanego profilowania, podobnie jak przy Google Ads. Dzięki temu możesz sam decydować, do kogo trafią promocyjne treści. Dzięki dużej ilości użytkowników portalu oraz dopasowaniu reklam do ich zainteresowań można uzyskać naprawdę wysoką skuteczność. Ponadto reklama firmy na Facebooku jest przystępna cenowo.

AdSense i podobne systemy publikacji reklam na stronach zewnętrznych

Banery reklamowe to nadal jeden z najpopularniejszych sposobów promowania się w sieci. Gdy z nich korzystasz, komunikaty Twojej marki wyświetlają się użytkownikom przeglądającym strony, które współpracują z danym systemem reklamowym. W ten sposób na serwisach zewnętrznych mogą się pojawić m.in. reklamy tekstowe, banery graficzne, a także materiały video.

Co ważne, w dobie inteligentnego dopasowywania treści reklam do profilu konsumenta, ta firma promocji jest wysoce skuteczna. Wystarczy spojrzeć, jak działa remarketing. Polega on na tym, że internautom są wyświetlane reklamy powiązane np. z historią przeglądania. Przykładowo, jeśli użytkownik odwiedza strony dotyczące wędkarstwa, zobaczy więcej reklam przynęt lub łowisk. A jeżeli jego hobby jest sprzęt mobilny, banery będą dotyczyć np. akcesoriów do smartfonów.

Marketing firmy w internecie może też polegać na wyświetlaniu reklam Twojej strony tym, którzy już ją odwiedzili. To szczególnie korzystne rozwiązanie w przypadku e-sklepów. Tego typu reklamy potrafią być bardzo skuteczne – szczególnie jeśli zastosujesz tzw. remarketing dynamiczny, czyli wyświetlisz użytkownikowi reklamę produktów, które już oglądał.

Reklamy natywne i content marketing

Reklamy natywne są stosowane również poza światem internetu. Można o nich mówić np. w kontekście lokowania produktów w filmach i serialach, a także artykułów sponsorowanych w prasie. W sieci działa to podobnie. Reklama Twojej marki może trafić do artykułu opublikowanego np. na zewnętrznym portalu. Może przyjąć różne formy – np. treści sponsorowanych, w których wprost opiszesz zalety swojej firmy / produktów, jak i artykułów na ogólny temat, które delikatnie wspomną o Twojej marce. Korzyści korzystania z tej odmiany content marketingu są podwójne:

  • z jednej strony wzmacniasz wizerunek marki, zachęcając klientów do bliższego zainteresowania się Twoimi rozwiązaniami,
  • z drugiej podnosisz widoczność swojej strony internetowej dla wyszukiwarki Google, co przekłada się na lepsze, „organiczne” wyniki pozycjonowania.

Formą reklamy natywnej może być też współpraca z influencerami, czyli twórcami, których można określić jako wpływowych. Obecnie jest to dość popularny sposób na marketing firmy w internecie. Czy skuteczny? To zależy od tego, jak podejdziesz do tematu. Reklama firmy przy współpracy z influencerem może przynieść wiele korzyści, ale kluczowy jest odpowiedni dobór twórców do jej realizacji. Musi to być osoba (grupa, organizacja itd.), która faktycznie ma wpływ na śledzące ją osoby i cieszy się ich zaufaniem Ponadto reklama powinna wpasowywać się w pozostały content prezentowany w kanałach influencera. Dobrze, jeśli jest zrealizowana z pomysłem, który przyciągnie uwagę odbiorców i nie będzie jednoznacznie kojarzył się z akcją promocyjną.

Reklama firmy z udziałem influencera może przybierać przeróżne formy, od postów sponsorowanych poprzez recenzje (również wideo), aż po konkursy. Oznacza to, że daje bardzo szerokie możliwości. Zwykle jest dość kosztowna – najbardziej wpływowi twórcy zgarniają niemałe honoraria za promowanie rozmaitych marek. W ostatnim czasie popularna staje się jednak współpraca z tzw. mikroinfluencerami, którzy mają znacznie mniejsze grupy obserwatorów, ale za to cieszą się większym zaufaniem.

Nowoczesne formy reklamy w internecie dla każdego

Czy powyższa lista dostępnych opcji reklamowania firmy w internecie wyczerpuje temat? Oczywiście, że nie! Nowe formy komunikacji z klientami – i tej reklamowej, i tej stricte marketingowej – pojawiają się z roku na rok. Ważne jest, abyś był na bieżąco i swoje kampanie dostosowywał do obowiązujących trendów. Nie można też zapomnieć o monitorowaniu efektów reklam.

Zastanawiasz się, ile kosztuje reklama w Internecie i ile na nią wydać, żeby zobaczyć wyraźne efekty? Na to pytanie nie ma jednej, dobrej odpowiedzi. Ale zawsze możesz przedyskutować ten temat ze specjalistami z Verseo. Wyjaśnimy Ci krok po kroku, jakie masz możliwości i zaplanujemy strategię promocji, dzięki której Internet usłyszy lub zobaczy Twoją ofertę.

Audyt Google Ads

Dołącz do załogi ponad 30 000 subskrybentów!

Wyrusz w podróż do marketingowego świata pełnego ciekawostek o pozycjonowaniu stron, reklamie w Google, na Facebooku oraz YouTube!

Administratorem danych osobowych jest Verseo ADS spółka z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w Poznaniu (60 – 122), przy ul. Węglowej 1/3.Zobacz więcej... Dane osobowe są przetwarzane przez Administratora zgodnie z przepisami prawa, w tym w szczególności z ogólnym rozporządzeniem o ochronie danych osobowych 2016/679 („RODO”) w celu związanym ze świadczeniem usługi newsletter. Administrator gwarantuje spełnienie praw osób, których dane dotyczą. Więcej informacji o przetwarzaniu danych osobowych zawartych jest w Polityce prywatności.

Praktyczne porady i darmowe materiały otrzymasz w pakiecie.

Komentarze

  1. Marija

    „..On pełni jednak najczęściej przede wszystkim rolę wizerunkową..” – chyba za dużo treści w treści

Wyszukiwanie filmów i aplikacji jako miejsca docelowe na podstawie słów kluczowych
Wiktor Cegłowski

Nowa, przydatna funkcja w planerze kampanii w sieci reklamowej Google! Google dodało bardzo przydatną funkcję do Planera kampanii w sieci […]

Dostępne strategie optymalizacji stawek w Google Ads
Paweł Dalecki

Zaawansowana automatyzacja procesu optymalizacji przy użyciu algorytmów samouczących to przyszłość marketingu online – zgadzają się z tym wszyscy specjaliści, którzy […]

Typy kierowań AdWords (Google Ads) – lista!
Wiktor Cegłowski

Poznaj typy kierowań AdWords Sieć reklamowa Google (GDN) jest największą siecią witryn online, zrzeszającą ponad 2 miliony stron oraz aplikacji, […]

poprawne zliczanie konwersjii w google analytics
Poprawne zliczanie konwersji w Google Analytics
Barbara Oleszek

Cel – element niezbędny do wytyczania prawidłowej drogi dla twojego biznesu. Zdefiniowanie celu pozwala na ustalenie priorytetów, rozdysponowanie zasobów, a […]

Wirus a handel czyli krajobraz po bitwie
Maciej Popiołek

COVID – 19. Już sama nazwa, owiana nimbem tajemnicy, sprawia, że trochę zaczynamy panikować. Narodzony w Chinach, początkowo traktowany z […]

Rodzaje remarketingu Google Adwords
Łukasz Kaczmarek

Remarketing z Google AdWords Re-Marketing jest to narzędzie Google Adwords, które umożliwia wyświetlanie reklam osobom, które wcześniej były na Twojej […]