Ten tekst przeczytasz w 8 minut

Brak komentarzy

Pozycjonowanie stron samodzielnie – możliwe?

Pozycjonowanie stron samodzielnie – warto?

W Internecie bez większych problemów można znaleźć sporo stron internetowych, poradników, kursów, artykułów, blogów itp. poświęconych tematyce pozycjonowania. Część z tego jest darmowa. Dostępność tych materiałów może prowokować do zadania sobie pytania “a może zostanę swoim własnym pozycjonerem?”

Czy pozycjonowanie stron samodzielnie jest możliwe?

Nie trzymajmy dłużej w niepewności i zacznijmy od odpowiedzi. Tak, jest to jak najbardziej możliwe. W Internecie można znaleźć sporo sporo materiałów na ten temat, nie brak też np. grup na Facebooku, gdzie można podzielić się swoimi wątpliwościami i uzyskać poradę. Verseo samo dokłada do tego swoją, nie tak małą cegiełkę, publikując materiały edukacyjne poświęcone tematyce pozycjonowania. Można zapytać: gdzie tu sens dzielenia się tą wiedzą, gdzie tu logika? Podcinacie sobie sami gałąź, na której siedzicie drodzy specjaliści SEO.

Dostępność materiałów edukacyjnych to jedno…

… a czas na edukację to drugie. Powiedzmy sobie szczerze, że czymś innym jest zapoznanie się z tematyką SEO na takim poziomie, że czujemy się pewniej i swobodniej w rozmowie ze swoim opiekunem klienta, a czymś zupełnie innym jest takie opanowanie zagadnień pozycjonowania stron, że będziemy bez obaw promować swoją stronę internetową – bez strachu, że coś zepsujemy i poważnie zaszkodzimy swojej witrynie. Osiągnięcie poziomu wiedzy i umiejętności takiego, że mamy przekonanie, że zrobimy to najlepiej dla naszej strony internetowej, nie dzieje się z dnia na dzień. Doświadczony pozycjoner pracował z setkami stron internetowych z różnych branż, spotykał się z rozmaitymi zaskakującymi sytuacjami, wprowadził wiele fraz do top 10, top 3 i na pierwszą pozycję. Pracując tylko z jedną stroną internetową nie ma możliwości uzyskania aż tak szerokiego przeglądu przypadków.

Przy pozycjonowaniu przydatne są narzędzia…

… a one potrafią niemało kosztować. Inwestycja w narzędzia wspierające pracę pozycjonera może nie być taka opłacalna na poziomie zajmowania się tylko jedną stroną internetową. Ten koszt inaczej rozkłada się w przypadku pracy agencji.

Pozycjonowanie jest czasochłonne…

… więc może tego czasu na samo prowadzenie biznesu już nie starczyć. Na proces pozycjonowania składa się sporo elementów, które wymagają opracowania i wdrożenia. W zależności od wielkości strony internetowej i zakresu potrzebnych prac może to zająć naprawdę dużo czasu. Pytanie czy osoba prowadząca firmę będzie w stanie ten czas wygospodarować w swoim napiętym grafiku.

Algorytm Google zmienny jest…

… a to oznacza, że trzeba trzymać rękę na pulsie, zmieniać optymalizację, przerabiać teksty, modyfikować profil linków itp. Od szybkości wprowadzenia zmian może wiele zależeć. Może się okazać, że wcale nie jest tak łatwo znaleźć czas na napisanie nowych tekstów na swoją stronę internetową czy przerobienie wszystkich meta tagów, bo Google preferuje teraz dłuższe meta description.

Nie chcemy cię jednak zniechęcać, bo pozycjonowanie stron samemu jest możliwe. Musisz jednak mieć pełną świadomość, że to bardzo skomplikowany proces, w którym liczy się odpowiednio przygotowana strategia, systematyczne działanie oraz natychmiastowe reagowanie na ewentualne problemy. 

Jak samemu pozycjonować stronę www?

Doskonale zdajesz sobie sprawę z tego, z czym wiąże się samodzielne pozycjonowanie strony internetowej. Wiesz, że musisz zdobyć choćby podstawową wiedzę, ponieważ poleganie wyłącznie na swojej intuicji może zwieść cię na manowce. O czym zatem należy pamiętać, aby proces pozycjonowania strony www choćby w niewielkim wymiarze przyniósł rezultaty zbliżone do efektów działania profesjonalnej agencji SEO?

  • Audyt strony internetowej

Jeśli zastanawiasz się, jak pozycjonować stronę samodzielnie, warto zacząć od przeprowadzenia rzetelnego audytu. Jego celem jest wskazanie tych elementów, które należy poprawić, ponieważ mogą wpłynąć negatywnie na pozycję witryny w wynikach wyszukiwania. 

New call-to-action
New call-to-action

Od dokładności audytu będą zależeć w dużej mierze dalsze działania, dlatego dobrze jest go zlecić specjalistom w tej dziedzinie. Jeżeli jednak jesteś niczym „Zosia-Samosia”, taką analizę możesz przeprowadzić samodzielnie – z pomocą niezbędnych narzędzi. Przyda się dostęp m.in. do Google Search Console, Google Analytics, Google Keyword Planner, Screaming Frog, Ahrefs. Wiele z tych narzędzi jest darmowych, ale za część trzeba zapłacić. Wyjściem jest też skorzystanie z darmowego okresu testowego – szczególnie, jeśli przeprowadzasz audyt własnej strony internetowej i z takich narzędzi będziesz korzystać w zasadzie jednorazowo. 

Uzbrojenie się w komplet narzędzi to dopiero początek – musisz wiedzieć, jak je wykorzystać. Będą one pomocne m.in. w: zbadaniu widoczności swojej witryny, analizie słów kluczowych, sprawdzeniu poprawności struktury strony www. Jednym z kolejnych elementów jest weryfikacja treści m.in. pod kątem unikalności (Google nie znosi duplikatów), kanibalizacji, poprawnego formatowania. Znaczenie mają także aspekty techniczne i związane z nimi np. szybkość ładowania się strony.

  • Wdrożenie zaleceń optymalizacyjnych

Zastanawiasz się, jak pozycjonować stronę internetową w oparciu o wyniki przeprowadzonego audytu? Teraz czas na wdrożenie zaleceń optymalizacyjnych, które pomogą wzmocnić pozycję witryny w wynikach wyszukiwania.

Właśnie na tym etapie zaczyna się właściwy proces pozycjonowania. Proces, który jest trudny, czasochłonny i żmudny. Wymaga stałych działań, ciągłego kontrolowania pozycji danych fraz w wynikach wyszukiwania, szybkiego reagowania na niekorzystne zmiany. 

  • Dobór słów kluczowych

Od właściwego doboru słów kluczowych zależą w dużej mierze efekty pozycjonowania. Tutaj nie ma miejsca na przypadkowe decyzje – frazy muszą być starannie dobrane. Należy przy tym uwzględnić nie tylko liczbę miesięcznych wyszukiwań. Liczy się m.in. konkurencyjność, sezonowość oraz dopasowanie słów kluczowych do branży. Trzeba także uwzględnić intencje potencjalnego klienta.

Wyróżnia się kilka rodzajów słów kluczowych. Są to:

  • ogólne frazy – chociaż charakteryzują się wysoką liczbą miesięcznych wyszukiwań, mają najniższy współczynnik konwersji;
  • frazy typu long tail – składają się z kilku wyrazów, co pozwala zidentyfikować intencje użytkownika; ich wybór pozwala zwiększyć szansę na osiągnięcie wyższego współczynnika konwersji;
  • lokalne słowa kluczowe – są frazami, które uwzględniają nazwę miasta lub konkretną lokalizację; są niezbędne w przypadku biznesów prowadzących lokalną działalność.

Istotną kwestią jest konkurencyjność słów kluczowych. Należy przez nią rozumieć „zainteresowanie” innych firm, które walczą o jak najwyższą pozycję w wynikach wyszukiwania właśnie na tę frazę. Im wyższa konkurencyjność (im więcej firm wykorzystuje tę frazę), tym trudniej jest wznieść się na szczyt w wynikach Google. Jak sprawdzić konkurencyjność danego słowa kluczowego? Tego typu dane (nie zawsze dokładne) podają zaawansowane narzędzia do analizy, np. Ahrefs. Możesz jednak skorzystać również z Google Ads – im wyższa stawka za daną frazę, tym większa konkurencyjność danego słowa kluczowego. 

  • Rozbudowa treści

Jeśli zastanawiasz się, jak samodzielnie pozycjonować stronę mając już wyniki audytu, jednym z elementów jest rozbudowa treści. Podstawą jest modyfikacja tekstów już istniejących na stronie. Koniecznością jest ich wydłużenie, nasycenie odpowiednimi słowami kluczowymi. Rozbudowa treści może oznaczać również prowadzenie bloga firmowego, który stanowi dodatkową przestrzeń do zamieszczania tekstów opatrzonych dobranymi frazami. 

Warto przy tym pamiętać, że tworzenie contentu powinno mieć charakter systematyczny. Należy jednak dostarczać wartościowe treści – takie, które będą przydatne z punktu widzenia użytkowników, a jednocześnie będą spełniały zasady SEO. 

  • Budowa profilu linkowego domeny 

Z punktu widzenia SEO znaczenie ma budowanie profilu linkowego domeny. Kluczem jest tutaj zarówno przeprowadzenie poprawnego linkowania wewnętrznego oraz linkowania zewnętrznego. Jeśli prowadzisz pozycjonowanie stron samemu, musisz zadbać o to we własnym zakresie. Na czym to polega?

  • Linkowanie wewnętrzne

Jego istotą jest umieszczanie odnośników do konkretnych podstron w obrębie tej samej strony. Takie działanie jest potrzebne m.in. dlatego, że ułatwia robotom wyszukiwarki Google indeksację poszczególnych zakładek. Ponadto wydłuża czas przebywania użytkownika na stronie, co również może wpłynąć na poprawę pozycji witryny w wynikach wyszukiwania. 

New call-to-action
New call-to-action
  • Linkowanie zewnętrzne 

Linkowanie zewnętrzne to nic innego jak pozyskiwanie linków kierujących do danej strony z zewnętrznych źródeł. Mowa m.in. o forach, portalach branżowych, social mediach, katalogach firmowych. Nie jest jednak sztuką pozyskać dużo linków wątpliwej jakości. Dla Google liczy się duża liczba linków, jednak odnośniki muszą charakteryzować się wysoką jakością – muszą pochodzić z wiarygodnych źródeł. 

I tu osoba, która decyduje się na pozycjonowanie stron samemu, staje przed ogromnym wyzwaniem. Musi podjąć działania, które pozwolą na pozyskiwanie wyłącznie wartościowych linków. Samo publikowanie komentarzy na forach czy tworzenie treści zamieszczanych w katalogach to zdecydowanie za mało. Trzeba publikować artykuły w serwisach zewnętrznych, w serwisach zapleczowych itd. Oczywiście jest to możliwe, ale… należy dysponować sporą ilością czasu – chociażby po to, aby stworzyć odpowiednie zaplecze do pozyskiwania linków zewnętrznych. 

  • Monitorowanie działań

Pozycjonowanie stron samemu wymaga systematycznego monitorowania prowadzonych działań. Tylko w ten sposób można dowiedzieć się, czy wdrożone kroki przyniosły oczekiwane efekty. Jak to zweryfikować?

Z pomocą przychodzą odpowiednie narzędzia, np. Google Search Console. Jest to platforma, która daje dostęp np. do raportów dotyczących liczby kliknięć, wyświetleń, współczynnika klikalności, pozycji w wynikach wyszukiwania. Otrzymane dane należy jednak poprawnie interpretować, aby ocenić efekty pozycjonowania. To z kolei wymaga wiedzy, a co za tym idzie – koniecznością jest poświęcenie dodatkowego czasu na zdobycie umiejętności z zakresu posługiwania się tym programem. 

Konieczność monitorowania efektów prowadzonych działań wymusza konieczność wdrożenia pewnych modyfikacji w opracowaną strategię. Nasuwa się więc pytanie: jak pozycjonować stronę www, która nie uzyskała lepszych pozycji lub – co gorsza – znalazła się niżej w rankingu? Koniecznością jest odnalezienie przyczyny takiego stanu i podjęcie prac „naprawczych”.

Samodzielne pozycjonowanie strony – czy zawsze się opłaca?

Wiesz już, jak pozycjonować stronę samodzielnie. Jednak teoria to jedno, a praktyka – drugie. Już nawet nie chodzi o brak doświadczenia, ale o… czas. 

Jeśli zależy ci na tym, aby strona faktycznie dotarła na wysokie pozycje w wynikach wyszukiwania, musisz podjąć staranne i systematyczne działania. To, że witryna pojawiała się wyżej w rankingu Google wcale nie oznacza, że raz zajęta pozycja zostanie utrzymana na zawsze. Musisz dalej walczyć o utrzymanie wyniku, bo konkurencja na pewno nie próżnuje. To oznacza konieczność poświęcenia mnóstwa czasu. Czy aby na pewno go masz w wystarczającej ilości? 

Jeżeli chcesz osiągać mierzalne efekty pozycjonowania, musisz działać nieustannie. Jeśli odpuścisz, konkurencja na pewno to wykorzysta… Wszystkie swoje siły i uwagę trzeba więc skoncentrować na SEO. Oddanie się pozycjonowaniu z dużym prawdopodobieństwem odbije się na innych aspektach prowadzonego biznesu – bo czy znajdziesz czas na działania wspierające rozwój firmy? 

Jeżeli liczysz na to, że raz uruchomione działania z zakresu SEO będą funkcjonować bez twojej ingerencji, z pewnością się rozczarujesz. Jeśli zależy ci na zdobyciu wyższych pozycji w wynikach wyszukiwania, trzeba o nie walczyć cały czas. Musisz na bieżąco monitorować sytuację, by – w razie rezultatów poniżej oczekiwanych – natychmiast reagować. To ważne – szczególnie, że Google lubi zmieniać algorytmy działania robotów, co pokazuje dotychczasowa historia. 

Mimo że posiądziesz wiedzę dotyczącą tego, jak samemu pozycjonować stronę www, nie zawsze będzie się to opłacać. Czasami lepiej oddać te kwestie w ręce profesjonalistów, którzy nie tylko zrobią to lepiej, ale i pozwolą skoncentrować się na tym, co jest dla ciebie najważniejsze i na czym znasz się najlepiej. 

Zanim więc podejmiesz ostateczną decyzję, dokładnie się zastanów nad tym, co jest dla ciebie korzystniejsze. Czasami warto zainwestować w pozycjonowanie przeprowadzane przez doświadczoną agencję SEO. Musisz bowiem pamiętać, że rzetelnie przeprowadzone działania przyniosą znacznie więcej efektów niż kroczenie po omacku – tak często bowiem wygląda pozycjonowanie stron samemu. 

New call-to-action
Zarejestruj się w Akademii Verseo

Nadal zastanawiasz się, która opcja będzie korzystniejsza: DIY czy zewnętrzny pozycjoner? Decyzja należy do Ciebie! Zawsze jednak warto wiedzieć więcej niż mniej, dlatego zachęcamy do odwiedzin na naszej stronie KOMPENDIUM WIEDZY SEO gdzie zebraliśmy nasze najlepsze poradniki i narzędzia związane z zagadnieniem działań SEOSkorzystaj z nich nawet wtedy, jeśli rezygnujesz z pozycjonowania stron samemu na rzecz współpracy z doświadczoną agencją SEO. Dobrze jest wiedzieć, jakie działania prowadzi zewnętrzny pozycjoner.

Bądź pierwszym który napisze komentarz.

Wymagany, ale nie będzie opublikowany