Spis treści
Czytasz teraz:
Co to jest Content Gap?
Zamknij
Z pewnością doskonale wiesz, jak istotne znaczenie w kontekście promowania strony internetowej i budowania pozytywnego wizerunku marki ma content. Wszelkiego rodzaju treści publikowane w witrynie, na blogu czy w serwisach społecznościowych mogą przyczynić się do wzrostu zainteresowania ofertą i zapewnić Ci stały przypływ nowych klientów. Zaniedbania w tej kwestii dają oczywiście odwrotny efekt i omówimy je dzisiaj pod kątem popularnego w ostatnim czasie terminu, jakim jest Content Gap. Co to oznacza, jaki ma wpływ na SEO i dlaczego jest tak ważny?
Content Gap – co to oznacza?
Content Gap to dosłownie luka w treści, co jednocześnie doskonale definiuje ten termin. Oznacza bowiem brakujące lub niewystarczające treści na stronie internetowej w stosunku do potrzeb użytkowników lub w porównaniu do contentu oferowanego przez konkurencję. Zidentyfikowanie Content Gap pozwala odkryć, jakie tematy, słowa kluczowe czy pytania są poszukiwane przez internautów, ale nie zostały jeszcze uwzględnione w Twoich tekstach na stronie, artykułach blogowych czy innych materiałach, jakie udostępniasz szerokiemu gronu odbiorców.
Co znaczy Gap Content w kontekście działań marketingowych? Odgrywa bardzo istotną rolę, wpływając z jednej strony na zadowolenie odbiorców, a z drugiej na efekty pozycjonowania firmowej witryny.
Content Gap – przykłady
Aby zrozumieć, co znaczy Gap Content, warto posłużyć się konkretnymi przykładami. W praktyce są to:
(Dalszą część artykułu znajdziesz pod formularzem)
Wypełnij formularz i odbierz wycenę
Zapoznamy się z Twoim biznesem i przygotujemy indywidualną ofertę cenową na optymalny dla Ciebie mix marketingowy. Zupełnie za darmo.
Administratorem Twoich danych osobowych jest Verseo spółka z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w Poznaniu, przy ul. Węglowej 1/3.
O Verseo
Siedziba Spółki znajduje się w Poznaniu. Spółka jest wpisana do rejestru przedsiębiorców prowadzonego przez Sąd Rejonowy Poznań – Nowe Miasto i Wilda w Poznaniu, Wydział VIII Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego pod numerem KRS: 0000910174, NIP: 7773257986. Możesz skontaktować się z nami listownie na podany wyżej adres lub e-mailem na adres: ochronadanych@verseo.pl
Masz prawo do:
- dostępu do swoich danych,
- sprostowania swoich danych,
- żądania usunięcia danych,
- ograniczenia przetwarzania,
- wniesienia sprzeciwu co do przetwarzania danych osobowych,
- przenoszenia danych osobowych,
- cofnięcia zgody.
Jeśli uważasz, że przetwarzamy Twoje dane niezgodnie z wymogami prawnymi masz prawo wnieść skargę do organu nadzorczego – Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych.
Twoje dane przetwarzamy w celu:
- obsługi Twojego zapytania, na podstawie art. 6 ust. 1 lit. b ogólnego rozporządzenia o ochronie danych osobowych (RODO);
- marketingowym polegającym na promocji naszych towarów i usług oraz nas samych w związku z udzieloną przez Ciebie zgodą, na podstawie art. 6 ust. 1 lit. a RODO;
- zabezpieczenia lub dochodzenia ewentualnych roszczeń w związku z naszym uzasadnionym interesem, na podstawie art. 6 ust. 1 lit. f. RODO.
Podanie przez Ciebie danych jest dobrowolne. Przy czym, bez ich podania nie będziesz mógł wysłać wiadomości do nas, a my nie będziemy mogli Tobie udzielić odpowiedzieć.
Twoje dane możemy przekazywać zaufanym odbiorcom:
- dostawcom narzędzi do: analityki ruchu na stronie, wysyłki informacji marketingowych.
- podmiotom zajmującym się hostingiem (przechowywaniem) strony oraz danych osobowych.
Twoje dane będziemy przetwarzać przez czas:
- niezbędny do zrealizowania określonego celu, w którym zostały zebrane, a po jego upływie przez okres niezbędny do zabezpieczenia lub dochodzenia ewentualnych roszczeń
- w przypadku przetwarzanie danych na podstawie zgody do czasu jej odwołania. Odwołanie przez Ciebie zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania przed wycofaniem zgody.
Nie przetwarzamy danych osobowych w sposób, który wiązałby się z podejmowaniem wyłącznie zautomatyzowanych decyzji co do Twojej osoby. Więcej informacji dotyczących przetwarzania danych osobowych zawarliśmy w Polityce prywatności.
- niezaspokojone potrzeby użytkowników – internauci szukają w sieci odpowiedzi na pytania, których nie znajdują na Twojej stronie internetowej, blogu czy w mediach społecznościowych;
- różnice w treściach konkurencji – firmy konkurujące z Tobą na rynku poruszają istotne tematy lub pozycjonują się na określone słowa kluczowe, których brakuje w Twoim serwisie;
- braki w istniejących treściach – Twoje artykuły są zbyt ogólne lub nie poruszają wszystkich istotnych dla odbiorcy tematów, w związku z czym nie są w stanie efektywnie spełniać ich oczekiwań;
- brak aktualizacji contentu – Twoje treści są przestarzałe i nie odpowiadają obecnym trendom lub zmianom w branży.
Co znaczy Gap Content w kontekście SEO?
Skuteczne pozycjonowanie stron internetowych jest możliwe tylko wtedy, gdy znajdują się na nich wartościowe, merytoryczne i przydatne dla użytkowników treści. Google docenia wysokiej jakości content, co znacząco poprawia pozycję witryny w wynikach wyszukiwania.
Co znaczy Gap Content w tym kontekście? Okazuje się, że wszelkie zaniedbania i braki w treściach mogą uniemożliwić efektywne pozycjonowanie. Strony internetowe, które posiadają więcej wartościowych i aktualnych treści, znajdą się w wynikach wyszukiwania wyżej niż Twoja witryna. Co więcej, Content Gap może wpływać negatywnie na postrzeganie serwisu przez użytkowników, w związku z czym nie będą oni chętnie go odwiedzali, co przełoży się na mniejszy ruch w witrynie i oczywiście spadek pozycji.
Dlaczego jeszcze identyfikacja Content Gap jest ważna?
Oczywiście kwestia pozycjonowania, choć bardzo istotna, nie jest jedynym obszarem, na który wpływa Content Gap. Identyfikując wszelkie braki w treściach i publikując wartościowe teksty, których wcześniej brakowało na stronie, możesz także zwiększyć ruch organiczny, zbudować autorytet strony i wpłynąć pozytywnie na doświadczenia użytkowników.
Zwiększenie ruchu organicznego
Content Gap znacząco ogranicza ruch organiczny, czyli ten pochodzący z wyników wyszukiwania, a nie z płatnych reklam. Wynika to z faktu, że treści na Twojej stronie nie odpowiadają na pytania użytkowników i nie są konkurencyjne w wynikach wyszukiwania, co sprawia, że Twoja strona znajduje się niżej w rankingu wyszukiwarki. Identyfikując Content Gap, zyskujesz możliwość optymalizacji słów kluczowych, zwiększenia zasięgu tematycznego swoich treści, a także zainteresowania wartościowymi tekstami użytkowników, którzy będą spędzać więcej czasu w Twoim serwisie.
Budowanie autorytetu
Autorytet strony to jeden z najważniejszych czynników decydujących o jej pozycji w wynikach wyszukiwania. Jest także kluczowy z perspektywy użytkownika, który chętniej zaufa witrynie prezentującej wiarygodne i kompleksowe informacje. Powierzchowne omawianie poszczególnych tematów albo brak merytorycznych tekstów sprawia, że autorytet ten zostaje osłabiony. Dzięki identyfikacji Content Gap unikniesz tego problemu – dostarczysz internautom wartościowe treści, które będą cytowane i udostępniane. Efekt? Większy autorytet strony – zarówno w oczach odbiorców, jak i Google.
Lepsze doświadczenia użytkowników
Doświadczenie użytkownika (UX – User Experience) ma coraz większe znaczenie w kontekście pozycjonowania strony internetowej. Wpływa bowiem na zadowolenie użytkowników, a co za tym idzie – ich zaangażowanie. Content Gap wpływa niekorzystnie na UX, co wynika z tego, że internauta nie odnajduje odpowiedzi na swoje pytania w udostępnianych przez Ciebie treściach. Identyfikując wszelkie braki, dostarczysz internautom wartościowe informacje, poprawisz nawigację na stronie, a także spersonalizujesz content, co znacząco wpłynie na ich zadowolenie oraz pozycje w Google.
Jak skutecznie zidentyfikować Content Gap?
Chcąc serwować swoim potencjalnym klientom wartościowe treści, musisz zidentyfikować Content Gap. Co to jest – już wiesz. Czas więc na podjęcie konkretnych działań, dzięki którym zlokalizujesz wszelkie braki i uzupełnisz swoje treści w taki sposób, aby były konkurencyjne i wartościowe dla użytkowników. Jak to zrobić? Wystarczą 4 kroki!
Krok 1 – Analiza słów kluczowych
Aby zidentyfikować Content Gap, warto w pierwszej kolejności sięgnąć po przydatne narzędzia SEO – np. Ahrefs czy SEMrush. Dzięki nim przeprowadzisz skuteczną analizę słów kluczowych, a więc wykryjesz te frazy, które są często wpisywane w Google przez użytkowników, a których brakuje w Twoich treściach. To absolutny fundament skutecznego pozycjonowania witryny, dlatego warto zadbać o tę kwestię w pierwszej kolejności.
Krok 2 – Audyt konkurencji
Drugim krokiem jest dokładna analiza stron i treści konkurentów, którzy osiągają lepsze pozycje w wynikach wyszukiwania. Audyt możesz przeprowadzić za pomocą wspomnianych narzędzi albo ręcznie, odwiedzając witryny i sprawdzając, jaki content jest na nich udostępniany. W ten sposób dowiesz się, jakich treści i tematów brakuje u Ciebie, a także które zagadnienia generują najwięcej ruchu w danej branży.
Krok 3 – Analiza pytań użytkowników
Skuteczne odpowiadanie na pytania użytkowników to bardzo istotna kwestia. Zanim jednak zoptymalizujesz swój content na tej płaszczyźnie, musisz najpierw te pytania poznać. Możesz przeanalizować je samodzielnie, wpisując w okno wyszukiwarki odpowiednie hasła, albo skorzystać z przydatnych narzędzi, takich jak Answer The Public.
Krok 4 – Feedback od odbiorców
Na koniec warto bliżej poznać opinie użytkowników Twojej strony, np. z Google, forów internetowych czy mediów społecznościowych. Mogą one wskazywać na braki w treściach i stanowić podpowiedź, co warto poprawić, by wyeliminować Content Gap.
Bądź pierwszym który napisze komentarz.