Ten tekst przeczytasz w 3 minuty

Surfer SEO – czy warto?

Praca seowca jest pełna wyzwań – a to update algorytmu i przetasowanie w serpach, a to hosting ma problem i strona “leży”, a to w skrzynce pojawia się mail zaczynający się słowami… “Dzień dobry, pragniemy poinformować o planowanych zmianach na stronie…”. Na szczęście, seowiec to jednak cwane zwierzę, co to niespodzianek tego typu się nie boi. W sukurs przybywają nam sztuczki i narzędzia, które niejednemu z nas uratowały dzień i pozwoliły dalej cieszyć się kawą z biurowego ekspresu… O sztuczkach poczytać można w innych tekstach na blogu, a w tym przedstawimy Tobie, drogi Czytelniku, jedno z narzędzi, które przypadło do gustu sporej rzeszy pozycjonerów spod sztandaru Verseo – Surfer SEO.

Surfer SEO – co to, jak to?

Surfer SEO to polskie narzędzie, które od kilkunastu miesięcy służy szeregom specjalistów od SEO w Polsce i za granicą. Nic dziwnego – w szybki sposób pozwala na zebranie danych dotyczących konkurencji oraz do nakreślenia kierunku optymalizacji. Wszelkie dostępne informacje są podane w sposób przystępny i bardzo estetyczny, co jest kwestią istotną, kiedy chcemy je zaprezentować klientom.

O nie, kolejne kolejne narzędzie do ogarnięcia…!

Surfer SEO jest jednym z tych instrumentów pracy pozycjonera, który przyda mu się na każdym etapie kariery. Jego obsługa jest prosta, a zebrane dane mogą zostać przedstawione na różnym poziomie szczegółowości. W odróżnieniu od innych tego typu rozwiązań, pierwsze odczytywanie zapytania nie wymaga przejrzenia przewodnika po Surferze – ot, wystarczy spojrzeć na wykres i już można wysnuć pierwsze wnioski.

surfer seo wykres

(Wyniki wyszukiwania dla frazy “hydraulik poznań” – wykres przedstawia ilość słów znajdujących się w <body> dla stron w pierwszej 50-tce wyników)

W przypadku konieczności przeprowadzenia bardziej skomplikowanej analizy, użytkownik z łatwością zaznaczy i odznaczy interesujące go elementy, np. ilość znaków w title oraz częstotliwość i dokładność występowania słowa kluczowego.

seo surfer analityka

(Wyniki wyszukiwania dla frazy “hydraulik poznań” – ilość znaków w <title> oraz nasycenie słowem kluczowym)

Co warto również zaznaczyć, z analizy wyników możemy wyciąć “skrajności”, np. strony gigantów typu OLX i Allegro. Sprawdźmy, jak ta sama tabela będzie przedstawiać się po zmianach:

surfer seo analityka

(Wyniki wyszukiwania dla frazy “hydraulik poznań” – ilość znaków w <title> oraz nasycenie słowem kluczowym z wykluczeniem z analizy serwisów olx.pl oraz oferteo.pl)

Już na pierwszy rzut oka widać, że rozkład nasycenia słowami kluczowymi uległ zmianie – na stronach z ofertami, fraza “hydraulik poznań” pojawia się praktycznie w każdym kolejnym ogłoszeniu, przez co ich gęstość wzrasta. Na stronach przedsiębiorców, częstotliwość występowania frazy jest mniejsza, a słowa są rozrzucone w bardziej naturalnym porządku.

Element techniczny, element copywriterski

Surfer SEO nie skupia się jedynie na wspomnianych wyżej elementach. W podobny sposób są również przedstawione szczegółowe informacje na temat bardziej technicznych aspektów strony, m.in. prędkość strony, która jest jednym z istotniejszych czynników rankingowych, a przy tym elementem istotnym także z punktu widzenia użytkownika. Zbierając dane do audytów lub pragnąc przedstawić Klientom pozycje ich strony, najlepiej zrobić to w formie serwowanej przez Surfera – na wykresie:

surfer seo

(Wyniki wyszukiwania dla frazy “hydraulik poznań” – Time To First Byte)

surfer seo
(Wyniki wyszukiwania dla frazy “hydraulik poznań” – Load Time)

Jak widać, na podstawie skumulowanych wyników, nie zawsze szybsza strona wygrywa wyścig o pozycje i w przypadku frazy “hydraulik poznań” inne czynniki grają pierwsze skrzypce.

Wskazówki co do linijki

Wykresy i szczegółowa analiza kondycji wyników na dane zapytanie to nie koniec możliwości Surfera SEO. Narzędzie ma również opcję “dla tych bardziej leniwych” – audyt strony, z konkretnymi wskazówkami. Znaleźć w nim można m.in. wykaz linków, pod którymi znajduje się odnośnik do konkurencji oraz dokładne informacje, w których miejscach nasza witryna odstaje od swoich konkurentów.

surfer seo audyt
Audyt Surfer SEO wyszczególnia miejsca,w których znajdują się błędy, w tym przypadku m.in.:

audyt surfer seo
informacje o brakujących linkach

surfer seo widok

informacje o zwrotach, które są w użyciu na konkurencyjnych stronach

surfer seo panel audyt

Ilości słów na stronie

słowa kluczowe surfer seo

słowa kluczowe w h1

Jak widać, w tym przypadku w pierwszej 5-tce wyników znajduje się tylko jeden konkurent z dokładnym słowem kluczowym w h1.

Po rozwinięciu każdego z elementów przedstawione są bardziej szczegółowe dane. Jednym z moich ulubionych jest z pewnością “True Density”, który doskonale pozwala przygotować bardzo szczegółowe wytyczne dla copywriterów.

surfer seo widok

Złoty środek?

Idealnych rozwiązań nie ma, jednak trzeba przyznać że Surfer SEO wprowadził nową jakość do codziennej pracy pozycjonera. Korzystanie z narzędzia nie obciąża komputera, a zbieranie danych nie blokuje łącza dla całego biura ;). Wyniki analizy są przejrzyste i proste, co pozwala na pokazywanie ich mniej obeznanym klientom bez konieczności tworzenia dodatkowej legendy. Dodatkowo, dane zebrane w zakładce “Audyt” poprawiają komfort współpracy z copywriterem, któremu w szybki sposób można dostarczyć bardzo szczegółowe wytyczne do treści na stronie.

Oczywiście, jak wszystkich narzędzi, należy go używać z głową i brać pod uwagę znacznie większą liczbę czynników, które razem tworzą organizm zwany “wyszukiwarką”. Nie od dziś wiadomo, że tu wszystko… “zależy”.

Audyt Google Ads

Komentarze

  1. semseopozycj

    Prezentuje się zachęcająco. Odpowiednie pozycjonowanie wymaga dużego wyczucia i umiejętności analitycznych. Dobrze, że są narzędzia, które znacznie ułatwiają pracę. Pozwalają zaoszczędzić czas i siły, a dzięki temu więcej energii można przeznaczyć na zadbanie o wyższą jakość prowadzonych działań.

    ______________

  2. Wedro

    Ok tylko jak już „testujecie” i podajecie frazę – to fajnie by było pokazać czy narzędzie zadziałało.

  3. Marcin

    Ciekawe narzędzie i co ważne nie kosztuje tysiecy dolarów.

Powiązane artykuły

marketing internetowy narzędzia
Marketing internetowy – najlepsze narzędzia
Maciej Popiołek

Znaczenie marketingu ciągle wzrasta. Nasycone rynki i ogromna konkurencja wymuszają na przedsiębiorstwach podejmowanie szeroko zakrojonych działań związanych z promowaniem swojego […]

7 narzędzi do newsletterów
8 najpopularniejszych narzędzi do newsletterów
Magdalena Walczak

Potencjał, jaki mają newslettery, jest ogromny. Dzięki tej formie marketingu docieramy do osób, które już pozostawiły nam swoje dane kontaktowe, […]

youtube video builder
Youtube Video Builder – Krok po Kroku
Dominika Słomka

Jedną z najczęstszych barier wejścia dla firm, które chcą reklamować się w formie video, nie jest sama kampania reklamowa, a […]

hubspot opis funkcjonalności
Hubspot – opis funkcjonalności
Dominika Słomka

W każdej dynamicznie rozwijającej się firmie przychodzi taki moment. Moment, w którym to wprowadzenie automatyzacji do działań sprzedażowych i marketingowych […]

książki o marketingu
Książki o marketingu – 16 przykładów
Magdalena Walczak

Kiedy zaczynamy prowadzić działania marketingowe, często poruszamy się nieco po omacku. Testujemy różne opcje, publikujemy posty i płacimy za reklamę, […]

pozycjonowanie stron a kreatory
Pozycjonowanie stron a kreatory
Barbara Oleszek

Strona internetowa to element niezbędny dla wszystkich firm, które pragną zdobywać nowych klientów oraz komunikować się z nimi w internecie. […]