Spis treści
Czytasz teraz:
Recenzja książki SEO Playbook – co musisz wiedzieć o content, on-site i off-site?
Zamknij
SEO Playbook – co Ci przyniesie?
Wybieram się na wakacje do Meksyku. Popularność „Domu z papieru” i „Narcos” na Netflixie okazała się dla mnie błogosławieństwem. Dzięki temu kojarzę przynajmniej kilka słów i zwrotów, którymi mogę posłużyć się podczas wakacji. Wprawdzie nie jestem przekonany czy wzorce językowe zaczerpnięte od warlordów i baronów narkotykowych będą pasować do moich potrzeb, ale a nuż coś się przyda. W razie potrzeby będę posiłkować się znajomością angielskiego, gestami i mimiką. Jakoś dam radę. Rzeczywistość weryfikuje mój entuzjazm. Wchodzę do pensjonatu w Acapulco i usiłuję wynająć pokój na dwa tygodnie. Recepcjonista ni w ząb nie zna angielskiego, a językiem migowym też idzie nam kiepsko. Całe zajście przypomina bardziej scenę z Monthy’ego Pythona niż próbę dokonania rezerwacji. Podobne sytuacje regularnie mają miejsce w każdej agencji interaktywnej. Wystarczy, że programista musi dogadać się z grafikiem albo handlowiec próbuje uzyskać od pozycjonera informacje niezbędne do podpisania umowy z klientem. Z boku wygląda to tak jakby wszyscy rozmawiali w innym języku. Wbrew pozorom nie potrzeba zbyt wiele zaangażowania, aby usprawnić komunikację. W zupełności wystarczy poświęcić kilka godzin na uzupełnienie swojej wiedzy. Solidnym źródłem informacji jest SEO Playbook, czyli kompleksowy przewodnik po pozycjonowaniu stron.

Jak kształtuje się zawartość książki?
SEO Playbook składa się z czterech rozdziałów. Pierwszy z nich został poświęcony tworzeniu i optymalizacji treści. Autor słusznie przeznaczył tym kwestiom najwięcej przestrzeni. Wszak content uchodzi obecnie za fundament procesu pozycjonowania strony. Druga sekcja odnosi się do optymalizacji on-site. W tym segmencie przybliżono wszystkie metody usprawniające funkcjonowanie strony oraz zwiększające jej widoczność. Z kolei motywem przewodnim trzeciego segmentu jest optymalizacja off-site. W tej części pojawiają się najważniejsze informacje dotyczące linkowania, publikowania komentarzy, ale również współpracy z innymi podmiotami działającymi w branży. Tuż przed podsumowaniem znajduje się krótki moduł uzupełniający. Współautorzy dzielą się sugestiami na temat monitorowania efektów, analizy i tworzenia raportów.Dlaczego warto przeczytać SEO Playbook?
Przeczytanie SEO Playbook pozwoli zrozumieć podstawy SEO i swobodnie wypowiadać się na ten temat. Autor podzielił się również wieloma praktycznymi poradami, które można wykorzystać podczas eksperymentowania z własną witryną. Rzecz jasna jest to tylko podstawowy stopień wtajemniczenia. Osiągnięcie wyższego poziomu wymaga bardziej szczegółowych informacji i dużo praktyki. Na pierwszy rzut oka książka może odstraszać swoim rozmiarem, ale nie ma się czego obawiać. Tekst został przedstawiony w bardzo przystępnej formie. Duża i czytelna czcionka znacznie ułatwia odbiór, natomiast mnogość grafik wspomaga zrozumienie zawiłych zagadnień. Sporą zaletę stanowią również wypowiedzi praktyków, którzy gościnnie pojawili się w książce. W tym gronie można znaleźć cenionych specjalistów z branży SEM. Ich punkt widzenia i przytoczone przykłady znacznie urozmaicają narrację. W tej beczce miodu nie zabrakło jednak łyżki dziegciu. Główną wadą książki jest spora liczba literówek. Wprawdzie błędy nie utrudniają odbioru, ale mogą być irytujące dla osób ceniących sobie porządek i estetykę. Na szczęście wydawca nie zwlekał z interwencją. Tekst zostanie przeredagowany, a kolejna edycja powinna być już pozbawiona tych pomyłek.Kto powinien sięgnąć po tę pozycję?
Jeszcze do niedawna w internecie roiło się od przestarzałych i szkodliwych informacji, ale brakowało sprawdzonej wiedzy na temat pozycjonowania. SEO Playbook skutecznie wypełnił tę niszę. Książka Sławomira Czajkowskiego stanowi lekturę obowiązkową dla osób, które stawiają pierwsze kroki w branży SEO i chcą związać się z nią na dłuższą metę. Warto też, aby wszyscy pracownicy agencji marketingowych zapoznali się z tą pozycją w celu usprawnienia komunikacji z pozycjonerami. Oferowana wiedza okaże się przydatna również dla śmiałków planujących optymalizować witrynę własnymi siłami. W takiej sytuacji trzeba mieć jednak na uwadze, że książka to dopiero początek przygody z SEO. W przyszłości nie obejdzie się bez przyswojenia bardziej szczegółowych zagadnień. W Verseo mamy wielu klientów, którzy nie tylko zlecają nam pozycjonowanie strony, ale również chcą zrozumieć, na czym polega cały proces. Wówczas polecamy im SEO Playbook.Podsumowanie
W powyższym artykule poruszone zostały tematy:
- Korzyści z przeczytania książki SEO Playbook





Sławek Czajkowski
21 sie 2019, 16:59
Verseo – dziękuję za recenzję. Sorry za te literówki 🙂 mnie też irytują. Poprawki już w trakcie.
Szymon Owedyk z JakSieRozwijac.pl
22 sie 2019, 11:50
Także i ja muszę pomyśleć o tej książce. W SEO siedzę także ponad 12 lat. Ale dobrze jest czasami spojrzeć na SEO z innej perspektywy 🙂