Spis treści
Pozycjonowanie lokalne strony to działanie, które na celu ma zwiększenie widoczności witryny w danym regionie czy mieście. Optymalizacja strony, przeprowadzana pod tym kątem, powinna być stosowana przede wszystkim przez firmy usługowe, bo to właśnie frazy z konkretną lokalizacją są jednymi z popularniejszych w wyszukiwarce.
Restauracje, fryzjerzy, mechanicy samochodowi, hydraulicy, a nawet lekarze – potencjalnemu klientowi zależy, aby dana usługa była blisko, tanio i na dodatek, by cechowała się pozytywnymi opiniami. SEO lokalne pozwala na szybkie i proste odnalezienie interesującej nas w danej sytuacji usługi, natomiast firmom działania te pozwalają ograniczyć koszty promowania biznesu w sieci. Jak pozycjonować lokalnie, by dobrze wypaść w wynikach wyszukiwania?
Wyszukiwanie lokalne – jak działa?
W obecnych czasach smartfon z dostępem do internetu jest podstawową bazą danych i usług. To właśnie po niego sięgasz, gdy w swojej okolicy chcesz znaleźć dobrą restaurację lub wymienić opony z letnich na zimowe. Wtedy to wpisujesz w wyszukiwarkę interesującą Cię frazę z danym miastem, by po chwili otrzymać kompendium dostępnych firm i usług. Co ciekawe, dzieje się też tak wtedy, gdy szukasz tylko na frazę np. “fryzjer” bez podania miasta. Odpowiedzialna jest za to geolokalizacja wyników wyszukiwania, która umożliwia określenie położenia geograficznego za pomocą GPS lub adresu IP danego urządzenia.
Dziś już praktycznie nikt nie korzysta z papierowych, tradycyjnych map, gdyż te wyparte zostały przez technologie, które nie tylko prowadzą użytkownika do celu, ale też po drodze wskazują interesujące miejsca. Geolokalizacja określa miejsce, w którym znajduje się dany użytkownik i pozwala do niego dopasować reklamy, firmy i usługi. Jest ona także pomocna w pozycjonowaniu lokalnym strony.
Geolokalizacja wpływa na wynik wyszukiwania, ale to nie jedyne działanie, które powinno być brane pod uwagę przez firmy czy usługi przy pozycjonowaniu stron. Nadal ważna jest optymalizacja strony na frazy z nazwami miasta czy regionu, czyli lokalne SEO.
Pozycjonowanie lokalne strony – od czego zacząć?
Działania zmierzające do skutecznego pozycjonowania lokalnego, powinny być priorytetowe zwłaszcza dla małych firm, które swojej grupy docelowej szukają w danym regionie: gastronomia, usługi budowlano-naprawcze, zakłady fryzjerskie i kosmetyczne, kwiaciarnie, warsztaty samochodowe, a także usługi specjalistyczne. Pojawienie się danego zapytania regionalnego wysoko w wynikach wyszukiwania znacznie zwiększa prawdopodobieństwo, że klient skorzysta z danej usługi.
Pozycjonowanie lokalne on-site
Jeśli posiadasz domenę firmową, to koniecznie zadbaj na niej o optymalizację treści pod kątem lokalnym. Zwłaszcza firmy, których działalność nastawiona jest na klienta miejscowego, musi pamiętać o kilku czynnikach ważnych z punktu widzenia lokalnego SEO, takich jak:
- użycie fraz w opisie “o mnie”, które będą odnosiły się do działalności i lokalizacji, np. “kosmetyczka Poznań”,
- podanie dokładnego adresu firmy wraz z danymi kontaktowymi (warto skorzystać ze specjalnych znaczników schema),
- nasycenie frazami kluczowymi tekstów, które będą pojawiały się na stronie. Nie powinno w nich zabraknąć słów z odniesieniem do miasta,
- optymalizacja nagłówków oraz meta tagów,
- znacznik na Mapie Google, który w szybki i dokładny sposób pomoże klientowi odnaleźć umiejscowienie firmy.
Pozycjonowanie lokalne off-site
Działania off-site, czyli te zewnętrzne wpływające na optymalizację strony pod kątem SEO, należy uskuteczniać także pod względem lokalnym. Istotne jest tutaj tak zwane pozyskiwanie linków, które będą prowadziły lub odnosiły się do działalności firmy. Przy pozycjonowaniu zewnętrznym trzeba zadbać także o:
- pozyskiwanie linków prowadzących do strony, najlepiej tych, o charakterze lokalnym, na przykład pochodzących z serwisów informacyjnych, urzędu miasta lub gminy czy stron tematycznych odnoszących się do danego regionu,
- dodanie profilu działalności do katalogu firm, w którym powinien znaleźć się także dokładny adres firmy oraz dane kontaktowe,
pozytywne opinie klientów na Google oraz na mediach społecznościowych, - udzielanie się na lokalnych i branżowych forach internetowych. Publikowane treści powinny zawierać merytoryczne wartości, wtedy nie zostaną uznane za spam.
Google Moja Firma a pozycjonowanie lokalne strony
Google Moja Firma to internetowa wizytówka, która wpływa na pozycjonowanie lokalne. Jest to kolejne, a do tego konieczne działanie, na którym powinien skupić się właściciel firmy, który chce dotrzeć do użytkowników danego regionu. Odnośnik ten połączony z Mapą Google odsyła do strony głównej przedsiębiorstwa, korzystnie wpływa nie tylko na SEO lokalne, ale i na wiarygodność marki.
Uruchomienie tej usługi jest bardzo proste – i co ważne – działa ona niezależnie od tego, czy ma się stronę firmową, czy też nie. Wystarczy założyć profil, postępując wedle podanych wskazówek. Musi pojawić się tam nazwa firmy, profil działalności, fizyczny adres, dane kontaktowe, godziny otwarcia oraz opcjonalnie adres witryny głównej. Taka wizytówka zwiększa szanse na pojawienie się usługi w wyszukiwaniach SERP, a potencjalnemu klientowi ułatwi jej zweryfikowanie i docelowo – skorzystanie z oferty.
Google Moja Firma wpływa także na interakcje z klientem, gdyż może on umieścić tam swoją ocenę i recenzję. Ten czynnik pomoże podnieść poziom prowadzonych usług i zweryfikuje, co działa źle, a czego należy dalej się trzymać w swojej działalności. Należy jednak pamiętać, że zbyt duża liczba negatywnych ocen może bardzo niekorzystnie wpłynąć na działalność firmy, która w oczach klientów stanie się niewiarygodna i w efekcie będzie pomijana. Warto, a nawet trzeba zadbać o dobre recenzje poprzez zachęcanie zadowolonych konsumentów do pozostawienia na internetowej wizytówce firmy pozytywnych opinii.
SEO lokalne, czyli nastawienie na miejscowy rynek
Nie każdy produkt czy usługa jest w stanie zdominować globalny rynek, aczkolwiek nie oznacza to, że nie może w swojej branży osiągnąć sukcesów. W wielu przypadkach, gdy dane przedsiębiorstwo działa typowo na gruncie regionalnym, nie ma sensu pozycjonować się na ogólne frazy, które w efekcie będą prowadziły do dużego współczynnika odrzuceń. Kto powinien zdecydować się na pozycjonowanie lokalne? Lokalne SEO jest dobrym działaniem dla wszystkich przedsiębiorstw, jednak najbardziej zyskują na nim małe oraz średnie firmy i usługi, które tym sposobem mają szansę przebić się na konkurencyjnym rynku.
Badania przeprowadzone przez Searchengineland.com pokazały, że aż 80% użytkowników smartfonów i tabletów przeprowadza wyszukiwania lokalne. Biorąc pod uwagę te statystyki, tym bardziej warto zadbać o widoczność swojej strony na regionalnym gruncie.
entuzjasta
27 sie 2019, 13:18
Pozycjonowanie lokalne to ważna sprawa. Jednak oprócz tego ważnym narzędziem są reklamy google ads.
Agencja SFEO
20 maj 2020, 13:37
Tutaj w artykule ładnie wspomniane aby linki pozyskiwać właśnie z portali lokalnych co bardzo się przekłada na wyniki. Dobry artykuł pozdrawiam!