Oferta

Google Merchant Center tzw. Google Zakupy

Google Zakupy, to idealne rozwiązanie reklamowe dla branży e-commerce, czyli dokładniej, dla branży handlu elektronicznego, która to opiera się na transakcjach handlowych zawieranych przy użyciu urządzeń mobilnych i stacjonarnych.

Niski koszt pozyskania klienta
Doskonała prezentacja oferty handlowej
Pełne wsparcie techniczne kampanii

Obecnie transakcje te w większości odbywają się za pośrednictwem Internetu, gdzie klient i sprzedawca wirtualnie się spotykają, najczęściej na stronie internetowej sprzedawcy. Jednak aby klient na nią w ogólę dotarł oraz co najważniejsze, dokonał zakupu, konieczne jest zaistnienie zarówno w jego głowie jak i oczach! Na to pozwala właśnie Google Zakupy.

Posiadasz sklep internetowy, za pośrednictwem którego oferujesz wiele produktów, które dynamicznie się zmieniają. Czy wiesz jak w prosty sposób reklamować je w wyszukiwarce google.pl?
Nowe zmienione wyniki Google.pl pozwalają na szybkie i proste dotarcie do użytkowników szukających Twoich produktów już na etapie pierwszych zapytań.
Kampania produktowa Google Merchant Center jest to jedno z najbardziej efektywnych narzędzi roku, które charakteryzuje się niezwykle niskimi kosztami pozyskania użytkowników.
Brak ograniczeń co do ilości reklamowanych produktów – produkty są zawsze wyświetlane na górze wyników.
Klient otrzymuje pełne wsparcie i pomoc przy zakładaniu konta Google Merchant Center oraz tworzeniu pliku z produktami.
Pomoc przy założeniu konta jest w cenie obsługi kampanii!

Google Zakupy co to jest?

Google Zakupy to jedna z opcji reklamowych, jakie występują w Google, która jest szczególnie zalecana sklepom internetowym, w których to sprzedawane są dane produkty konsumenckie, np. ubrania, buty, akcesoria, elektronika, narzędzia, meble itd. Dzięki Google Zakupy mamy możliwość reklamowania danych produktów i wyświetlania ich u góry wyszukiwarki. Nasz produkt pojawi się w wyszukiwarce Google po wpisaniu słowa kluczowego, np. czarne buty na obcasie.
Reklama produktu w Google Zakupy prezentowana jest za pomocą: zdjęcia, ceny, opisu i nazwy sklepu. Klient po wpisaniu słowa kluczowego dostaje więc wszystkie interesujące go informacje wraz z linkiem do sklepu internetowego, w którym może dany produkt kupić.

Google Zakupy dla kogo?

Nie ważne czy dopiero startujesz z własnym sklepem internetowym i cała Twoja uwaga skupia się na wybieraniu jak najlepszej platformy, która odpowie na potrzeby zarówno Twoje – czyli sprzedawcy – ale również i klienta lub od jakiegoś czasu sprzedajesz swoje produkty przez Internet – tak czy inaczej, warto w swoich działaniach marketingowych uwzględnić Google Zakupy. Przede wszystkim dlatego, że jednym z ważniejszych aspektów, jakie klienci biorą pod brane pod uwagę przy zakupach, jest cena produktu.
Google Zakupy umożliwia użytkownikom porównywanie ofert na podstawie ich ceny. Jest to więc świetne rozwiązanie dla osób, które już wcześniej podjęły decyzję o zakupie i szukają odpowiedniego produktu oraz chcą dowiedzieć się jakie ceny są oferują różni sprzedawcy. Czasami zdarza się, że rozpiętość cenowa danego produktu bardzo duża. Najbardziej konkurencyjne marki na bieżąco obserwują ceny konkurencji tak aby w każdym momencie móc na nie reagować. Google Zakupy pozwala więc naszym produktom zaistnieć wśród innych, oferowanych przez konkurencję produktów. Jeżeli ceny, które oferujemy są konkurencyjne lub też oferujemy dodatkowe udogodnienia dla klienta, jak np. tańszą lub szybszą dostawę, warto wyróżnić nasze produkty i dodać je do porównywarek cenowych.
Kampania produktowa może być prowadzona dla sklepu zarówno z 1 produktem jak i z 30 000. W zależności od wielkości sklepu oraz ilości oferowanych produktów proces tworzenia oraz optymalizowania kampanii będzie się różnił. Ostatecznie jednak Google Zakupy umożliwia reklamowanie się i tym większym i tym mniejszym graczom.

Zalety Google Zakupy

Dla sklepu internetowego istnieją właściwie same zalety z reklamowania się poprzez Google Zakupy. Poniżej podajemy kilka, niezaprzeczalnie największych:

01

Prezentacja produktu w formie wizualnej (zdjęcie)

Klienci kupują oczami, takie stwierdzenie nikogo nie zdziwi. Szukając odpowiedniego produktu, mimo tego, że znajdziemy mnóstwo dodatkowych informacji oraz dokładny opis jego wyglądu, wymiarów oraz funkcjonalności czy właściwości, nadal ostatecznie będziemy go oceniać na podstawie zdjęcia. To czy dana szafka będzie pasować stylem do naszej kuchni, czy też dany but do sukienki weselnej, zdecydujemy, nie po opisie, a po zdjęciu. Dlatego też produkty, które pojawiają się u góry strony po wpisaniu przez użytkownika słowa lub danej frazy, są bardzo często przeglądane w pierwszej fazie poszukiwania. I też na ich podstawie konsument decyduje się przejść dalej, na stronę internetową sprzedającego.

02

Prezentacja ceny produktu

Mając do wyboru wiele ofert tego samego produktu, konsument najprawdopodobniej dokona ostatecznej decyzji na podstawie ceny. Porównywarka cen w Google Zakupy pozwala na szybkie i jasne porównanie zarówno ceny jak i zdjęcia produktu, które grają kluczową rolę w procesie decyzyjnym klienta.

03

Źródło precyzyjnego i opłacalnego ruchu.

Użytkownik klikając w reklamę naszego produktu dokładnie wie czego może się spodziewać po przekierowaniu na naszą stronę. Dla sprzedawcy jest to więc opłacalny ruch, gdyż z dużym prawdopodobieństwem, osoba, która kliknęła w nasz produkt, jest nim zainteresowana. Ten typ reklamy dla sklepów internetowych w porównaniu z reklamą w sieci wyszukiwania jest więc dużo bardziej precyzyjny i opłacalny.

04

Produkty są dopasowane do konkretnych zapytań klientów

Algorytm wyświetlania reklam produktowych jest odmienny od algorytmu w reklamach tekstowych. Nie posiadamy bowiem tu słów kluczowych, a plik produktowy, na podstawie którego dopasowywane są produkty do konkretnych zapytań użytkowników. Wyświetlając użytkownikowi reklamę mamy pewność, że jest to produkt, którego szuka, lub przynajmniej produkt, którego nazwę lub związaną z nim frazę wpisał użytkownik.

05

Precyzyjna analiza wyników

Przyciągając na swoją stronę odpowiednich użytkowników, dzięki dobrze dopasowanym reklamom mamy możliwość precyzyjnego mierzenia wyników jakie osiągamy. Stosując odpowiednie narzędzia do pomiarów, takie jak np. Google Analytics, możemy w łatwy sposób określić jak wygląda ścieżka zakupowa klienta, jakie formy promocji są dla niego interesujące oraz gdzie na stronie www spotyka się z problemami lub też napotyka trudności w obsłudze przed i posprzedażowej. W Verseo dodatkowo oferujemy cotygodniowe lub comiesięczne raporty z działań i wyników, dzięki czemu nasi klienci mogą na bieżąco monitorować swoje zyski i poprawiać doświadczenie klientów na ich stronie.

Jak rozpocząć reklamę w Google Zakupy?

Aby rozpocząć reklamę produktową konieczne jest połączenie konta Google z kontem Google Merchant Center oraz Google Ads (AdWords). Google Merchant Center to narzędzie, które umożliwia przesłanie informacji o sklepie i danych produktach udostępnianych w Google i innych usługach Google.

Pierwszym krokiem jest zatem założenie konta Gmail, lub wykorzystanie już posiadanego. Najlepiej jeśli konto, które wykorzystujemy było także połączone już z Google Analytics.
Następnie trzeba zarejestrować się na stronie Google Merchant Center. Należy zwrócić uwagę z jakiego kraju jest sklep oraz w jakim języku będą miały wyświetlać się reklamy. Następnie zarezerwować i zweryfikować adres (URL) witryny sklepu.
Nie zawsze jednak jest to wystarczająca metoda. Jeśli więc wyżej wymieniona nie wystarczy, należy spróbować z jedną z podanych tutaj: przesłać plik HTML, dodać metatagu do strony głównej, dodać kod kontenera Menedżera tagów Google. Integracja kont brzmi dość skomplikowanie, dlatego jeśli chcesz dowiedzieć się jak zrobić to krok po kroku zajrzyj tutaj.
Po założeniu konta można utworzyć i przesłać dane produktów np. w formacie pliku danych lub za pomocą Google Content API for Shopping.

Plik danych w Google Merchant Center

Plik danych to lista produktów, która wykorzystuje grupy atrybutów definiujących w unikalny sposób każdy z produktów oferowanych na stronie sprzedawcy.

Atrybuty mogą mieć wartości standaryzowane lub też zawierać już wcześniej założone określenia. Inaczej w przypadku atrybutów związanych z “identyfikatorem” lub też “tytułem” produktów, te bowiem mogą mieć wstawione własne wartości. Przesyłany więc plik produktowy zawiera szereg informacji o produkcie. Są to podstawowe informacje, takie jak np. tytuł, opis, rozmiar, kolor, cena, ale także bardziej złożone konstrukcje np. [maksymalna_klasa_efektywności_energetycznej] czy informacja o tym czy dany produkt znajduje się w opakowaniu zbiorczym.

Wykorzystanie tych atrybutów przy tworzeniu dokładnego opisu produktów pozwoli użytkownikom na łatwiejsze wyszukiwanie produktów a reklamodawcom na lepsze dopasowywanie ich do wyszukiwania klientów.

Wymagane informacje dotyczące produktów, które chcemy reklamować to:

  • id [identyfikator]
  • title [tytuł]
  • description [opis]
  • link [link]
  • image_​​link [link_​do_​zdjęcia]
  • availability [dostępność]

  • price [cena]
  • google_​​product_​​category [kategoria_​produktów_​Google]
  • brand [marka]
  • gtin [gtin]
  • mpn [mpn]
  • condition [stan]

Jakość i ilość przesyłanych informacji o produktach służy bowiem do dopasowania produktu do wyszukiwania użytkownika. Kampania będzie przynosić zamierzone wyniki jedynie wtedy gdy każdy z produktów będzie opisany w odpowiedni sposób, w oparciu o prawidłowe i wyczerpujące dane. Znaczenie mają więc nie tylko podstawowe i najpowszechniejsze dane, takie jak tytuł czy opis, ale też te, które pozwolą na lepsze odróżnienie danej oferty od innych reklamodawców i dokładniejsze dopasowanie do wyszukiwań użytkownika, a co za tym idzie, do jego oczekiwań.

Odpowiedni format pliku produktowego

Obsługiwane formaty pliku produktowego to tekst (.txt) i XML (.xml). W zależności od ilości produktów zalecana są odpowiednie formaty. Małym sprzedawcom zaleca się zazwyczaj korzystanie z formatu .txt, ponieważ nie wymaga on dużej wiedzy technicznej więc jest łatwiejszy w pozyskaniu. Taki plik w formacie .txt można łatwo utworzyć za pomocą edytora arkuszy kalkulacyjnych lub wygenerować arkusz kalkulacyjny z wypełnionego wcześniej przez sprzedawcę szablonu czy też przesłać istniejący już arkusz kalkulacyjny.

W przypadku sklepów internetowych oferujących ogromna ilość produktów i posiadających zaawansowaną platformę sprzedażową oraz odpowiedzialnych za jej utrzymanie specjalistów, można uzyskać plik danych w formacie XML.

Plik z naszymi produktami można też kategoryzować i wykluczać te artykuły, których np. aktualnie nie chcemy sprzedawać lub z innych względów chcemy wykluczyć w kampanii produktowej. Mamy też możliwość zarządzania stawkami poszczególnych produktów np. w zależności sezonu, przychodów generowanych przez dany produkt lub też działań konkurencji.

Wybór najważniejszych produktów do reklamy w Google Zakupy

Z powodu różnic w jakości opisów, tytułów i informacji przesyłanych do Google Merchant Center, a także różnic w celach biznesowych reklamującego się biznesu, czasami nie sposób zadbać o każdy produkt.

Sklepy internetowe, które w swojej ofercie mają kilka, lub kilkanaście produktów najczęściej mają jasno i konkretnie określoną grupę docelową, a ich produkty wyświetlają się na konkretne wyszukiwania klientów. Każdy z oferowanych produktów może więc być tak samo ważny w kontekście biznesu i przynosić podobne zyski. Natomiast w przypadku większych sklepów, w których dostępnych jest tysiące produktów, o bardzo różnych cenach i właściwościach, sugeruje się by wyodrębnić te, na których najbardziej nam zależy i upewnić się, że otrzymują one największą liczbę wyświetleń, kliknięć i konwersji.

Optymalizacja kampanii produktowej opiera się więc także na monitorowaniu najlepiej performujących produktów oraz innych czynników, które mają wpływ na wyniki sprzedażowe, jak np. zwrot z inwestycji. Może bowiem okazać się, że wcześniej poczynione założenia co do danego typu produktu lub też kategorii były błędne a wcześniej wykluczone rozwiązania okazują się najbardziej zyskowne.

Reklama produktowa bowiem ukazuje się klientom na różnych stopniach ścieżki zakupowej, niektórzy znają już markę reklamodawcy, dla innych, dzięki reklamie, będzie to pierwszy raz kiedy pojawią się na jego stronie sklepu internetowego. Każdy z tych klientów, może więc podjąć inną decyzję, czasami zupełnie inną niż spodziewałby się tego sprzedawca. Np. dzięki reklamie w Google Zakupy, użytkownik, który nigdy nie słyszał o danej firmie może zdecydować się kupić produkty, które nie są tak często kupowane przez stałych klientów, którzy bezpośrednio zaglądają na stronę reklamodawcy w poszukiwaniu konkretnych produktów, omijając te im nieznane.

Ile kosztuje kampania reklamowa w Google Zakupy?

Wysokość potrzebnego budżetu zależy od konkurencyjności branży oraz produktów. Oczywiście na samym początku to reklamodawca, po wstępnej analizie specjalisty Google Ads, określa budżet całkowity oraz dzienny. Sugeruje się aby budżet dzienny był wybierany na podstawie celów reklamowych oraz średniej kwoty jaką reklamodawca chce przeznaczyć na każdy dzień i daną reklamę. Zbyt mały budżet dzienny może wyczerpać się w połowie dnia, czego efektem będzie zaprzestanie wyświetlania reklam i nie osiągnięcie zamierzonych efektów.

Określając na samym początku budżet miesięczny łatwo następnie określić budżet dzienny, wystarczy aby podzielić wartość wcześniej założonego budżetu miesięcznego przez 30,4 (czyli średnią liczbę dni w miesiącu).

Model rozliczeń w kampanii produktowej

Wybór modelu rozliczeń najczęściej przypada specjaliście Google Ads, który to najlepiej dostosuje odpowiednie modele i ich stawki, w zależności od celów jakie określił reklamodawca. W Google Zakupy mamy możliwość wyboru trzech celów, z którymi to wiążą się odpowiednie modele rozliczeń, tj:

01

Model rozliczeń CPC

Maksymalizacja kliknięć w ramach budżetu
Ten cel wybierzemy jeśli zależy nam na tym, aby maksymalizować kliknięcia w reklamę oraz osiągać jak największą liczbę wizyt w witrynie, co często prowadzi też do większej ilości kliknięć w reklamy produktów z małą liczbą odwiedzin, tak aby zachować określony poziom wydatków.

02

Model rozliczeń eCPC

Maksymalizacja konwersji przy zachowaniu kontroli nad stawkami
Jeżeli natomiast naszym celem jest maksymalizacja konwersji, zaleca się ulepszony CPC, czyli model, w którym to ustalane samodzielnie stawki są automatycznie dostosowywane w górę lub w dół, tak aby uzyskać jak największą ilość konwersji dla każdego kliknięcia.

03

Model rozliczeń ROAS

Maksymalizacja liczby lub wartości konwersji przy utrzymaniu wcześniej określonego zwrotu z nakładów na reklamę
W przypadku kiedy naszym celem jest maksymalizacja liczby lub wartości konwersji przy założeniu oczekiwanego zwrotu z przeznaczonej na reklamę sumy. W rozliczeniu ROAS stawki są ustalane automatycznie, tak aby pozwolić reklamodawcy na zmaksymalizowanie wartości konwersji w ramach średniego zwrotu z wydatków na reklamę.

W zależności od tego czy reklamodawcy zależy na przyciągnięciu użytkowników na swoją witrynę czy też na zwiększeniu przychodów poprzez maksymalizację wartości konwersji, wybierany jest odpowiedni cel. Przed podjęciem decyzji specjalista Google Ads analizuje wiele różnych zmiennych oraz przeprowadza rozmowę z reklamodawcą w celu jak najlepszego zrozumienia specyfiki jego biznesu oraz celów, zarówno biznesowych jak i stricte marketingowych.

Jak określić cel kampanii reklamowej w Google Zakupy?

To jaki cel kampanii wybierzemy będzie miało ogromy wpływ na późniejszą analizę oraz interpretację wyników, jakie uzyskał reklamodawca. Ważne jest, aby na samym początku wziąć pod uwagę także główne cele firmy, w tym przypadku, sklepu internetowego, oraz to czy dana marka jest już powszechnie znana czy też dopiero pojawiła się na rynku.

Przedstawione powyżej cele oraz modele rozliczeń mogą być stosowane zarówno na poziomie grup reklam jak i kampanii, dzięki czemu nie musimy decydować się na jeden jedyny cel i model rozliczeń dla całej akcji reklamowej, tj. dla wszystkich produktów.
Odpowiednie modele rozliczeń mogą być dostosowywane w zależności od grupy produktów, które chcemy reklamować.

Jak określić budżet kampanii zakupowej?

Budżet kampanii zakupowej zazwyczaj określa na wstępie reklamodawca. Bywa jednak, że po zapoznaniu się z przygotowaną wstępną ofertą oraz po pierwszych rozmowach ze specjalistą Google Ads, reklamodawcy decydują się na jego dostosowanie.

Wstępna konsultacja daje możliwość obu stronom lepiej zaplanować strukturę kampanii i samą jej realizację. Dzięki wstępnej rozmowie specjalista Google Ads ma możliwość lepiej poznać branżę reklamodawcy, jego klientów oraz inne specyficzne aspekty biznesu.

Reklamodawca natomiast dostaje ogromną ilość danych i informacji o działaniu reklam Google Zakupy, najlepszych taktykach oraz sugerowanych zmianach czy dostosowaniach strony internetowej, tak aby osiągnąć jak najlepsze wyniki. Wtedy też po dokładnej analizie dostępnych informacji należy określić budżet, zarówno całkowity (miesięczny) jak i dzienny.

Oczywiście określenie budżetu nie musi oznaczać, że nigdy nie może on być zmieniony. Specjalista Google Ads na bieżąco konsultuje się z reklamodawcą, tak aby móc reagować na np. tak zwane high i low season, czy też inne zmienne mające wpływ na biznes reklamodawcy.

Najlepsze sposoby na reklamę sklepu internetowego

Google Zakupy jest jedną z najlepszych opcji reklamowych dla sklepu internetowego. Oczywiście wszystko zależy też od danej branży czy oferowanych w sklepie produktów.

Decydując się na reklamę w Internecie warto rozważyć różne dostępne kanały, tak aby docierać do swoich klientów nie tylko w wyszukiwarce ale też w innych dostępnych miejscach, tj. np. w mediach społecznościowych, Youtube czy też w sieci reklamowej Google. Dla sklepu internetowego oferującego dobra konsumenckie takie jak odzież, buty, meble, artykuły sportowe czy akcesoria kuchenne itp. reklama na Facebooku lub Instagramie stanowi obecnie jedną z najpowszechniejszych form reklamowania się, nawet wśród mniejszych graczy.

Połączenie kilku kanałów daje możliwość nie tylko zmaksymalizowania wyników ale także szybszego rozpromowania marki, zdobycia wiernych fanów oraz pokazania życia firmy “od kuchni”.

Podsumowanie informacji dotyczących Google Zakupy:

Z możliwości reklamowania się w Google Zakupy może skorzystać zarówno mały, posiadający w swoim portfolio kilka lub kilkanaście produktów jak i duży, z ogromną ilością produktów, sklep internetowy. Aby odpowiednio przygotować się do tego modelu promocji należy pamiętać o kilku krokach, które przedstawiamy poniżej:

01

Połączenie kont

Konto Google Merchant Center musi zostać połączone z kontem Google AdWords. Jeśli nie połączymy tych kont, Google uniemożliwi nam przygotowanie kampanii produktowej.

02

Zweryfikowanie i rezerwacja witryny

Google musi zostać powiadomione kto jest autoryzowanym właścicielem strony oraz jaka witryna ma zostać powiązana z kontem Google Merchant.

03

Plik produktowy

Odpowiednie przygotowanie i wgranie pliku produktowego oraz regularna kontrola stanu zatwierdzenia produktów.

04

Ustawienia oraz monitorowanie konta

Wybranie odpowiednich ustawień dotyczących przesyłania oraz aktualizacji stanu/ilości produktów w kampanii oraz na bieżąco monitorowanie konta w celu wykrycia problemów z poszczególnymi produktami.

05

Ustawienia kampanii

Przy budowie kampanii dobranie odpowiednich ustawień dla danej kampanii: wyznaczenia celu oraz priorytetu kampanii, dostosowanie budżetu do ilości produktów oraz określenie metody wyświetlania reklam.

06

Ustawienia budżetu

Ustawienie dziennego budżetu kampanii produktowej w oparciu o typ oraz liczbę reklamowanych produktów.

07

Ustawienia priorytetu kampanii

Wykorzystanie ustawień priorytetu kampanii, w przypadku gdy reklamujemy te same produkty za pomocą kilku różnych kampanii produktowych. Pozwala to określić, które kampanie mają większe znaczenie a które mniejsze, dzięki czemu system będzie wiedział, które z produktów mają się wyświetlać częściej a które rzadziej.

08

Rozbicie pliku produktowego

Prawidłowe rozbicie pliku produktowego, które pozwoli na skuteczną optymalizację kampanii oraz dostosowanie stawek pod konkretne produkty. Sugerowane jest aby plik produktowy był możliwie jak najbardziej rozbity (wg. typów produktów, marek czy kategorii)

09

Dostosowanie stawek produktów

Dostosowane stawek za kliknięcie do konkretnych produktów, ich potencjału, wartości sprzedażowej.

10

Ustalenie stawek

Ustalenie stawek na podstawie szacowanego kosztu za kliknięcie (dostępnego np. w planerze słów kluczowych). Jeśli stawki zostaną ustalone na zbyt niskie, reklamy pojawianie się mogą na mało widocznych pozycjach lub nie będą się wyświetlały.

11

Wykluczenia słów

Regularne i dokładne dodawanie wykluczeń słów przy wykorzystaniu zarówno starszych, jak i węższych typów dopasowań.

12

Lista remarketingowa

Ustawienie listy remarketingowej, która pozwala na modyfikację stawek dla odbiorców, którzy przynajmniej raz odwiedzili stronę sklepu internetowego i po raz kolejny szukają tych samych produktów. (lista remarketingowa zadziała po zebraniu min. 1000 ciasteczek)

Aby uruchomić reklamę produktową należy wziąć pod uwagę bardzo wiele zmiennych, szczególnie w przypadku większych sklepów, mających w swoim portfolio wiele typów, marek i kategorii produktów.

Niedokładne zaplanowanie, ustawienie oraz realizacja kampanii może spowodować niewykorzystanie pełnego potencjału reklamy, a co za tym idzie przepalenia budżetu i osiągnięcia gorszych wyników niż zakładano. Dlatego warto, jeszcze przed podjęciem decyzji skonsultować się ze specjalistą.

Joachim Leonarski
Ads Specialist

Klient otrzymuje pełne wsparcie i pomoc przy zakładaniu konta Google Merchant Center oraz tworzeniu pliku z produktami.

Darmowa wycena

Co mówią o nas Klienci

„Dzięki połączeniu usługi Google Zakupy z platformą Verseo Campaign Manager znacząco wzrosły obroty w naszym sklepie internetowym. Zdecydowanie polecamy powierzenie swojej kampanii Google AdWords specjalistom z Verseo.”

Paweł Radziszewski

Store Manager

NStyle.pl