Ten tekst przeczytasz w 7 minut

Pozycjonowanie – czy warto i czym różni się od optymalizowania?

Już na początku warto zauważyć, że „pozycjonowanie” i „optymalizacja” nie są synonimami. Optymalizacja strony / sklepu internetowego jest jednym z elementów większego procesu pozycjonowania. Zdarza się, że klientowi (z różnych powodów) zależy tylko na wykonaniu optymalizacji witryny przez specjalistę SEO, a nie na przeprowadzeniu całego procesu pozycjonowania stron. Trudno natomiast mówić o skutecznym pozycjonowaniu bez możliwości przeprowadzenia optymalizacji (choć w bardzo specyficznych warunkach można osiągnąć dobre rezultaty tylko dzięki pracom zewnętrznym, to należy traktować to jako wyjątek od reguły, który nie jest godny naśladowania). Czy takie rozwiązanie – sama optymalizacja – ma sens, a jeśli tak, to jakie przynosi korzyści?

Co nam daje sama optymalizacja?

Strony internetowe, nawet te najlepsze czy najdroższe, zazwyczaj nie są tworzone przy udziale specjalistów SEO. Są projektowane pod kątem sprzedażowym, wizerunkowym, mogą zapewniać wygodę edytowania treści, wprowadzania nowych produktów itp., ale niekoniecznie pod kątem preferencji robotów sieciowych wyszukiwarki. Rozwiązaniem jest w tym przypadku optymalizacja witryny wykonywana przez pozycjonera. Skupia się ona m. in. na przyjaznych adresach, meta tagach, optymalizacji grafik, poprawie szybkości wczytywania się strony (jeśli jest ona na poziomie utrudniającym proces pozycjonowania), treściach zamieszczanych na stronie (ich ilość i unikalność). Czy te elementy mają znaczenie tylko w kontekście pozycjonowania? Zdecydowanie nie. Prawidłowo wykonane meta opisy to sposób na zachęcenie potencjalnego klienta do wejścia na stronę już na etapie przeglądania wyników w wyszukiwarce, a nie tylko rzecz dla robotów sieciowych. Przyjazne adresy ułatwiają rozeznanie się w strukturze strony internetowej. Szybko działająca strona internetowa także zachęca do przebywania na niej – w końcu oczekiwanie na załadowanie się pożądanej podstrony może być testem cierpliwości, który nie każdy zda i w efekcie zniechęcony opuści powolną witrynę. Optymalizacja strony lub sklepu internetowego pod względem treści przynosi korzyści w postaci unikalnych, a więc mających szansę bardziej zapaść w pamięć i przykuć uwagę, tekstów. Kładziony przez pozycjonerów nacisk na ilość contentu przekłada się na dostarczanie większej dawki informacji potencjalnemu klientowi, co może korzystnie wpłynąć na jego decyzje o zakupach. Warto zauważyć, że optymalizacja witryny wykonywana przez specjalistę SEO przekłada się na… wyższy wynik jakości w przypadku prowadzenia kampanii Google AdWords, a więc także na koszt za kliknięcie czy pozycję reklamy. To mocny argument za przeprowadzeniem optymalizacji.

Dlaczego warto pozycjonować swoją witrynę?

Zmierzch SEO ogłaszany był już wielokrotnie, przy okazji rozmaitych rocznych podsumowań z kategorii marketing w Internecie czy po kolejnych aktualizacjach algorytmu Google. Póki co pozycjonowanie ma się jednak dobrze. Oczywiście usługa ta podlega ewolucji (wzrost znaczenia fraz lokalnych, dostrzeżenie znaczenia dłuższych fraz, odchodzenie od jednowyrazowych ogólników), zarówno pod względem stosowanych metod, jak i sposobu dobierania fraz czy wyceniania tej usługi. Nie zmienia się jednak to, że pozycjonowanie to proces mający doprowadzić stronę internetową na pozycje w czołówce wybranej wyszukiwarki. Jeśli zatem zależy nam na widoczności w wynikach organicznych, to warto zdecydować się na usługę pozycjonowania. Działania promocyjne związane z SEM czy prowadzone w mediach społecznościowych nie przełożą się na wyniki organiczne.

Pozycjonowanie prowadzone jest zazwyczaj pod kątem wybranych i zapisanych w umowie słów kluczowych, w praktyce działa jednak szerzej i pozwala „gratis” zwiększyć widoczność haseł spoza umowy, które wiążą się tematycznie z zawartością witryny. Dobrze prowadzone pozycjonowanie strony internetowej przynosi często rezultaty w postaci ruchu z tzw. „długiego ogona”. Pozycjonowanie zapewnia także trwalsze efekty, które mogą utrzymywać się także po zakończeniu umowy (o ile nie przydarzy się kara od Google, zmiana strony, wyłączenie jej, usunięcie z indeksu itp.). Jest to zdecydowana przewaga na kampaniami Adwords, których rezultaty trwają aż do wyczerpania się budżetu.

Pozycjonowanie – czy warto i czy zawsze jest optymalnym działaniem promocyjnym?

Pozycjonowanie, jak każde narzędzie marketingowe, ma swoją specyfikę, która wpływa na jego użyteczność. Pozycjonowanie sprawdzi się w kontekście długofalowych działań, trwałości efektu prac, pracy ze względnie stałym zestawem fraz (w przypadku SEO częsta zmiana słów kluczowych wypacza sens tej usługi). Może być wykorzystywane do promocji produktów i usług, w każdej branży. Bardzo dobrze sprawdza się w odniesieniu do sklepów internetowych. Usługa ta pozwala na znaczną elastyczność w doborze metod czy określaniu zakresu prac.

EDIT Wrzesień 2020 by Barbara Oleszek 🙂

Jednorazowa optymalizacja – czy sprosta wyzwaniom kapryśnego algorytmu?

Podstawowe wytyczne Google wydają się być od wielu lat niezmienne i można je zamknąć w jednym zdaniu – “twórz strony szybkie i bogate w ciekawe dla czytelników treści‘. I wszystko jasne… tylko, że nie całkiem. 

Działania na rzecz stworzenia szybkiej strony oraz dostarczania wysokiej jakości kontentu składają się z całego szeregu czynności, obejmujących chociażby zmiany w kodzie strony, zmiany w wyświetlaniu się produktów na stronie czy też analizy treści u konkurencji. Decyzja o wprowadzeniu konkretnych zmian podejmowana jest na podstawie wytycznych wyszukiwarki i doświadczenia zespołu układającego strategię pozycjonowania. Kombinacja tych dwóch elementów ułatwia określenie i wdrożenie aktualnie działających technik pozwalających na zwiększenie obecności w SERP-ach. 

Wprowadzenie optymalizacji pomaga zazwyczaj podnieść pozycje witryny. Pozytywne skutki optymalizacji mogą być widoczne już po kilku dniach, a w niektórych przypadkach – po kilku tygodniach. Kluczem do dalszego sukcesu jest jednak możliwość krytycznego spojrzenia na wprowadzone zmiany i zmodyfikowanie je w celu osiągnięcia jeszcze lepszych wyników. W przypadku optymalizacji jednorazowej nie ma takiej możliwości, a potencjał jaki ma dana witryna, znacznie spada.

Jednak to nie jedyny problem. Google znane jest z nieustannego ulepszania algorytmu odpowiadającego za wyniki wyszukiwania. Mniejsze zmiany zdarzają się co kilka tygodni, a większe – co kilka miesięcy. Skalę zjawiska można podejrzeć m.in. na stronie https://moz.com/google-algorithm-change. Pod linkiem znajduje się lista zmian – potwierdzonych i niepotwierdzonych przez wyszukiwarkę – które zostały wprowadzone do algorytmu od 2000 roku. Moz podaje również “pogodę” – wyłapane przez narzędzie odchyły w SERP-ach i zaprezentowane w formie przypominającej prognozę pogody. Im większe zmiany, tym wyższa temperatura i bardziej burzowa aura. Wrzesień 2020 wyglądał raczej niespokojnie:

pozycjonowanie zmiany w algorytmie

a jego ostatni tydzień charakteryzowała dość gwałtowne zjawiska pogodowe:

prognoza pogody pozycjonowania
prognoza pogody seo 🙂

Ta “niestabilność” algorytmu ma wpływ na widoczność stron internetowych. W ten sposób kilka lat temu – z pomocą update’ów o nazwie Panda i Pingwin, Google usunął z wyników wyszukiwania strony ze słabymi, spammerskimi linkami oraz te o niskiej jakości treściach. W ostatnim czasie te zmiany mogą się wydawać mniej spektakularnej, jednak wciąż mogą wprowadzić zamieszanie, jak w przypadku Medical Update w 2018 (który rok później podsumował Artur Krawczyk tutaj.

Podejmując się pozycjonowania, pozycjoner lub agencja są przygotowani na tego typu gwałtowne zmiany. Spadek widoczności i pozycji na najważniejszych dla Klienta frazach jest sygnałem do działania – ustalenia przyczyn, określenia zakresu zmian i wdrożenia modyfikacji dotychczasowej optymalizacji, które pozwolą zniwelować negatywne skutki wahnięcia algorytmu. Bez zaangażowania pozycjonera, ryzyko związane z modyfikacją algorytmu rośnie i może zablokować dalsze wzrosty widoczności i możliwość dotarcia do kolejnych użytkowników.

Proces, który przynosi zyski

Jednorazowe działania pozwalają na podniesienie statystyk strony jedynie w krótkim ujęciu czasowym. A trendy i konkurencja nie śpią… Prócz wspomnianych wyżej zmian wprowadzanych bezpośrednio w obrębie wyszukiwarki, w grę wchodzą także inne czynniki, które sprawiają, że wejście w proces pozycjonowania się opłaca:

  1. trendy kreowane przez użytkowników – ta kwestia w dużej mierze opiera się na tym, co dzieje się w obrębie social media, jednak ma również przełożenie na to, czego ludzie wyszukują w Google.

Screen z Google Trends przedstawiający ilość wyszukiwań hasła “dres” z ostatnich 5 lat. Pod koniec marca, kiedy większość z nas przyzwyczaiła się już do myśli o pracy zdalnej, jego popularność znacznie wzrosła. 

Jednak nie tylko kwestia portali społecznościowych jest tu istotna – także szybka reakcja na zdarzenia mające bardziej ogólny wydźwięk. Dobrym przykładem może być chociażby lockdown. W wyniku obostrzeń, część firm handlowych musiała szukać nowych rozwiązań. I znalazła – zaczynając od zmian w zakresie komunikacji z klientami, poprzez ograniczenie kosztów wysyłki zamówień, na całkowitym przeniesieniu działalności do sieci. 

  1. działania konkurencji – raz zdobyta pozycja niestety nie pozostaje naszą na zawsze. W przypadku braku działań mających na celu jej podtrzymanie, w tym chociażby monitoring pozycji, konkurencja szybko uzyska przewagę i zgarnie potencjalnych klientów. Poza działaniami promującymi markę w portalach społecznościowych czy poprzez inne kanały, istotne jest także spoglądanie w jaki sposób witryny zdobywają linki oraz co sprawia, że klient woli wybrać ofertę rywala, nawet jeśli jest mniej atrakcyjna cenowo.

“Trzymanie ręki na pulsie”, czyli inwestycja w proces seo, pozwala na utrzymanie się na szczycie wyników wyszukiwania. Jest także doskonałym wsparciem procesu budowania pozycji marki i nadania jej cech eksperta – m.in. poprzez merytoryczne wpisy na blogu firmowym. Dobrze dobrana tematyka tekstów i zdolność do rozwiewania wątpliwości potencjalnych klientów (jeszcze zanim się one pojawią!) to umiejętność budująca zaufanie do marki, która przekłada się bezpośrednio na ilość klientów i wielkość transakcji.

Bądź wszędzie tam, gdzie Cię szukają

Marketing internetowy to bardzo szeroka kategoria. Zaistnienie w sieci na dłużej musi opierać się na wszystkich elementach tego zbioru. Inwestując tylko w jeden element, np. w Google Ads lub reklamy na Facebooku, możemy liczyć na zysk, jednak wraz z końcem kampanii, benefity z tych działań znacząco spadną. Wzbogacenie ich o pozycjonowanie, którego celem jest uzyskanie korzyści w dłuższym ujęciu czasowym, pozwala na stopniowe zdobywanie nowych klientów i jest doskonałym wsparcie na dla innych form reklamy w sieci i nie tylko.

Jeszcze jedna zaleta? Większość kampanii SEO jest tańsza niż inne działania reklamowe i w szerszej perspektywie – pozwala na uzyskanie atrakcyjnych zwrotów z tej inwestycji. Rozsądnie prowadzenie kampanii przynosi efekty już w pierwszych miesiącach i trwa (a nawet rośnie!) w kolejnych. Rezygnując z działań rozciągniętych w czasie na rzecz pojedynczej optymalizacji sklepu internetowego, uniemożliwia mu się skuteczne zdobywanie widoczności w wynikach wyszukiwania i przyciąganie nowych klientów. Jednorazowa optymalizacja pozwoli jedynie na pojawienie się na chwilę w niektórych miejscach, gdzie nasz ecommerce jest potrzebny. Czy warto tak łatwo rezygnować z szansy na dotarcie do wszystkich zainteresowanych naszą ofertą?

Jeśli myślisz, że może jednak warto wybrać pozycjonowanie  – skonsultuj się z naszymi handlowcami i dopytaj o szczegóły już teraz!

 

Audyt Google Ads

Dołącz do załogi ponad 30 000 subskrybentów!

Wyrusz w podróż do marketingowego świata pełnego ciekawostek o pozycjonowaniu stron, reklamie w Google, na Facebooku oraz YouTube!

Administratorem danych osobowych jest Verseo ADS spółka z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w Poznaniu (60 – 122), przy ul. Węglowej 1/3.Zobacz więcej... Dane osobowe są przetwarzane przez Administratora zgodnie z przepisami prawa, w tym w szczególności z ogólnym rozporządzeniem o ochronie danych osobowych 2016/679 („RODO”) w celu związanym ze świadczeniem usługi newsletter. Administrator gwarantuje spełnienie praw osób, których dane dotyczą. Więcej informacji o przetwarzaniu danych osobowych zawartych jest w Polityce prywatności.

Praktyczne porady i darmowe materiały otrzymasz w pakiecie.

Komentarze

  1. Marek

    Problem w tym, że wiele ludzi nie odróżnia pozycjonowania od SEO i szeroko pojętej optymalizacji, często trzeba to tłumaczyć klientom.

  2. Przemysław

    W artykule na blogu Przedsiębiorca w Sieci przeczytałem, że optymalizacji SEO należy dokonywać przez cały okres pozycjonowania. Czy to prawda?

    • Maciej Popiołek

      Tak – najwięcej pracy wymagają pierwsze miesiące po przyjęciu strony do optymalizacji i pozycjonowania. Później natomiast praca jest mniej intensywna, ale nadal konieczna, by piąć się w górę lub utrzymywać wybrane pozycje. 🙂

  3. Michał

    Warto pozycjonować strony, aby zwiększyć zasięgi naszej strony.

core web vitals
Core Web Vitals
Barbara Oleszek

Internet nieustannie się zmienia. Strony internetowe z jego początków ledwo przypominają te, które towarzyszą nam dzisiaj. Zmienił się nie tylko […]

Nowe atrybuty linków – rel=”sponsored”, rel=”ugc” BIG NEWS!
Barbara Oleszek

Jeżeli ktoś kiedykolwiek sądził, że praca pozycjonera jest nudna… cały nasz zespół może zapewnić, że ten ktoś jest w wielkim […]

Certyfikat SSL – co warto wiedzieć?
Joanna Michalska

Certyfikat SSL – na ten temat chcemy spojrzeć zarówno pod kątem bezpieczeństwa, jak i jego oddziaływania na skuteczność pozycjonowania. Co […]

Pozycjonowanie stron a JavaScript
Pozycjonowanie stron a JavaScript
Barbara Oleszek

Tworzenie stron internetowych wymaga użycia wielu technologii i rozwiązań. Szybki rozwój branży oraz rosnące oczekiwania użytkowników, powodują konieczność odnajdywania nowych […]

case study shoper seo
SEO i Shoper – 3 efekty działań Verseo
Magdalena Walczak

W Verseo pozycjonujemy blisko 50 sklepów opartych o platformę Shoper. Mamy duże doświadczenie, a system dał się poznać jako przyjazny […]

Pozycjonowanie strony a hasła – dlaczego ich przekazanie jest ważne?
Joanna Michalska

Pozycjonowanie strony a hasła – dlaczego ich przekazanie jest tak istotne? Po podpisaniu umowy na pozycjonowanie, specjalista SEO prosi klienta […]