
Pozycjonowanie stron internetowych i sklepów zostało przez nas opisane w sposób wyczerpujący. Tak myślimy! Na wypadek, gdyby jednak pewne kwestie wymagały doprecyzowania, poniżej zebraliśmy pytania, które często otrzymujemy od osób zainteresowanych pozycjonowaniem, które coś o nim słyszały, ale chciałyby więcej.
Serwujemy to „więcej”, wierząc, że dzięki temu pozycjonowanie stron stanie się Wam bliskie, jak surferowi pianka. Prosimy się częstować!
Ile trwa pozycjonowanie stron?
Dobre pytanie! Pozycjonowanie stron internetowych to maraton a nie sprint i jest to kluczowa rzecz, którą warto zrozumieć przed podjęciem działań. Prace wykonane dzisiaj, mogą zaprocentować za kilka tygodni, lub nawet kilka miesięcy. Spośród wszystkich działań marketingowych, to właśnie pozycjonowanie strony www najbardziej przypomina klasyczną inwestycję gdzie pracujemy dzisiaj, by zerwać owoce za kilka miesięcy.
Prace techniczne przy kodzie lub opisach meta wykonuje się w pierwszej kolejności i to one pierwsze dają potencjalnie duże korzyści. Strategia linkowania oraz poprawiania i dodawania tekstów dostosowanych do wymogów SEO wymagają natomiast ciągłej obserwacji, a ich efekty również pojawiają się po kilku tygodnia czy miesiącach.
Optymalizacja strony internetowej jest zatem długotrwałym procesem podzielonym na poszczególne etapy. Stopień reakcji na zmiany zależy od budżetu przeznaczonego na pracę z tekstem, linkowanie i optymalizację techniczną, a także konkurencji i chociażby tego czy pozycjonujemy swoją stronę lokalnie czy ogólnopolsko. Oczywiście konkurencyjność słów kluczowych, na które się pozycjonujemy, ma pierwszorzędne znaczenie dla określenia horyzontu czasowego danego projektu pozycjonowania stron internetowych.
Dlaczego pozycjonowanie stron internetowych tyle trwa?
Czas oraz ilość pracy, jakie trzeba włożyć w pozycjonowanie, są uzależnione od wielu czynników. Chodzi między innymi o stan strony przed rozpoczęciem optymalizacji, możliwości, jakie daje CMS, liczby oraz trudność słów kluczowych, a także poziom otrzymanych przez pozycjonera dostępów.
Optymalizacja, czyli przygotowanie strony do wyścigu o TOP10 to pierwszy etap, który musi przejść każda witryna. Na tym etapie istotny jest kontakt z właścicielem – chodzi o rozmowy i negocjacje dotyczące zawartości nagłówków H1, objętości i umiejscowienia tekstów, otrzymanie zgód na dodanie nowych podstron, a także ewentualny kontakt z programistą, w celu przebudowania niektórych elementów stron. Jest tego sporo, a z doświadczenia wiemy, że doprecyzowywanie tych spraw zajmuje sporo czasu.
Ciężko jest określić dokładne ramy czasowe rządzące optymalizacją. Trudno również jednoznacznie oszacować termin jej zakończenia, zwłaszcza w przypadku stron, które nieustannie uzupełniane są o nowy content.
Każde usunięcie wykonanej już optymalizacji, cofa cały proces, praktycznie do samego startu. Podobnie jest w przypadku zmian na stronie, a zwłaszcza jej całkowitego przebudowania.
Dlaczego umowy na SEO są podpisywane na tak długi okres?
Ponieważ pozycjonowanie to długi proces! Wiesz już, że na jego efekty trzeba będzie trochę poczekać – tu nic nie dzieje się “na już”. Z tej przyczyny pozycjoner potrzebuje minimum paru miesięcy na wdrożenie niezbędnych optymalizacji oraz ocenę podjętych działań. Dlatego umowy na pozycjonowanie stron internetowych podpisywane są na długo.
Choć może właściwiej byłoby napisać, że podpisujemy je na okres optymalny, który pozwala wdrożyć usprawnienia i ocenić efekty zaproponowanych zmian. Czas zasugerowany w umowie daje poczucie spokoju, że faktycznie będzie można poddać cały proces realnej ocenie, nim klient, który oczekiwał szybkich rezultatów, w przypływie negatywnych emocji po prostu zerwie umowę.
Częste zmiany agencji
Nie są rekomendowane! Częste zmiany agencji pozycjonujących nie wpływają korzystnie na pozycjonowanie stron internetowych i sklepów. Niejednokrotnie bowiem oznacza to zmianę linkowań prowadzących do strony lub ich profilu. Modyfikacji może również ulec “styl” linkowania. Każda zmiana na szerszą skalę może zaszkodzić pozycjonowaniu, z tej przyczyny należy podchodzić do nich z należytą ostrożnością i wyczuciem.
Pozycjonowanie fraz to maraton, a nie bieg na setkę
Komu zależy na krótkim dystansie pokonanym w ekspresowym tempie – powinien zapomnieć o pozycjonowaniu strony. Tu na rezultaty podjętych działań trzeba czekać. I stosownie rozkładać swoje siły. Zupełnie jak w sporcie! Nie dasz rady przebiec maratonu, wykorzystując całą moc na starcie.
Chcesz dobrze pozycjonować stronę internetową lub sklep? Zaplanuj swoje działania, podziel je na etapy (nie wszystko „naraz”!) i sukcesywnie wdrażaj. Daj czas na zaindeksowanie zmian przez roboty Google, monitoruj, obserwuj i oceniaj efekty prowadzonych aktywności. Powoli, precyzyjnie i z rozwagą!
Optymalizacja strony, czyli jej ciągłe doskonalenie
To proces ciągły i zależny od zmian w rekomendacjach Google dla webmasterów, algorytmów, czy zmieniających się uwarunkowań rynkowych. Niemniej jednak podstawowe prace – w dosyć sporym zakresie – trzeba przeprowadzić na początku współpracy. Już sam audyt trwa długo. Dlatego dla przeciętnej firmy, podpisywanie umów na okres krótszy niż pół roku, nie ma większego uzasadnienia.
Jeżeli firma pozycjonująca strony internetowe ma dobre opinie w internecie, to ryzykujesz niewiele. Prawdopodobnie i tak podchodzą fair do każdego zleconego pozycjonowania strony internetowej, dzięki czemu najpewniej od razu dowiesz się, czy część fraz jest w Twoim zasięgu przy danym budżecie.
W świetle opisanych powyżej punktów staje się jasne, dlaczego umowy na pozycjonowanie stron internetowych zawierane są na przynajmniej pół roku. Krótszy okres nie służy bowiem ani klientowi, ani firmie pozycjonującej strony. Klient może odpowiednio wcześnie nie dostrzec efektów pracy, może też je stracić, podejmując pochopną decyzję.
Samo działanie optymalizacji i prac związanych z pozycjonowaniem zależy również od tego, kiedy robot Google odwiedzi naszą stronę – oczywiście są sposoby, by takie odwiedziny przyspieszać, ale i tak – pozostaje to niewiadomą.
Wyniki wyszukiwania – jak to wygląda, kiedy pozycjonowanie strony internetowej działa?
To, co ma wpływ na pozycjonowanie strony, a jednocześnie jest widoczne dla standardowego użytkownika wyszukiwarki, to tytuł, adres URL oraz krótki opis, o czym traktuje dana strona.
- Opis – razem z nagłówkiem – sugerują, o czym jest strona. Im lepsze, bardziej zachęcające do interakcji i dopasowane treści, tym efekty pozycjonowania będą bardziej spektakularne. Nie chodzi bowiem o to, by ktoś wszedł i momentalnie wyszedł ze strony. Użytkownik powinien otrzymać to, czego na niej poszukiwał. Jeżeli chce uzyskać informacji, czym jest Google Ads, to na stronie docelowej powinniśmy znaleźć odpowiedź na to pytanie.
- Tytuł strony – zazwyczaj ma około 80 znaków.
- Dedykowany opis meta – zawierający od 150 do 250 znaków (Google co jakiś czas zmienia zasady tym rządzące).
- URL – jak najprostszy i zawierający kilka słów, które definiują zawartość domeny.
To tylko czubek góry lodowej, ale rzadko zdarza się – w konkurencyjnym środowisku wyszukiwarki Google – by strona bez optymalizacji tych trzech punktów wyświetliła się jako pierwsza.
Pozycjonowanie samemu czy z agencją?
Działania na rzecz pozycjonowania witryny dzielimy na darmowe (wykonywane samodzielnie) oraz odpłatnie (przy wsparciu profesjonalnej agencji).
W sieci dostępnych jest wiele materiałów edukacyjnych, kursów i webinarów (sami oferujemy ich sporo, w ramach Akademii Verseo), które przybliżą Ci temat pozycjonowania stron internetowych.
Dostęp do wiedzy jest praktycznie nieograniczony i na wyciągnięcie ręki. Nie ma zatem przeciwwskazań, by spróbować optymalizować witrynę “na własną rękę”. Kwestia rozbija się jedynie o to, czy potrafisz odpowiednio przetworzyć zebrane informacje i dane oraz dokonać ich właściwej interpretacji. W skrócie – jak dobrze pójdzie Ci zamiana wiedzy w czyny. Musisz założyć, że będzie to proces dość czasochłonny i obfity w pomyłki. Kto jednak nie przewróci się z 3 razy, nie będzie umiał jeździć na rowerze 🙂
Jeśli stać Cię na poniesienie takiego kosztu czasowego i masz w sobie wystarczająco dużo determinacji, by nieustannie się dokształcać i trzymać rękę na wirtualnym pulsie – próbuj! To daje niezależność. Czy satysfakcjonujące efekty? To się okaże!
Jeżeli wolisz poświęcić ten czas na rozwijanie biznesu i zarabianie pieniędzy, możesz zawsze skorzystać z oferty agencji SEO.
Upewnij się, że firma, której zlecasz pozycjonowanie i optymalizację strony internetowej, ma w swoich szeregach doświadczonych specjalistów. Freelancer? To może być dobry pomysł, ale nigdy nie wiesz, czy to osoba, która ma czas, by się dokształcać i testować. Może też prowadzić agresywne działania, które Google uzna za niedopuszczalne z pozycjonerskiego punktu widzenia. A kto za to „zapłaci”? Wiadomo.
Oczywiście istnieje obawa, że agencja z większą liczbą klientów, kolejnych będzie traktować “po macoszemu”. Pamiętajmy jednak, że ten sam zarzut może dotyczyć freelancerów. By dowiedzieć się, jak realnie wygląda jakość obsługi świadczonej przez agencję lub działającego samodzielnie specjalisty, najlepiej pytać o opinie klientów!
Jaki budżet na pozycjonowanie?
Na to pytanie nie ma jednoznacznej odpowiedzi. Na pozycjonowanie wpływa wiele czynników, tak samo jak na budżet, który musimy przeznaczyć na to, by nasze działania w ramach pozycjonowania strony internetowej lub sklepu miały sens.
Wiadomo, że przy inwestowaniu bardzo niewielkich środków, raczej trudno będzie oczekiwać spektakularnych efektach. Jeśli zatem chwytamy motykę i chcemy zaatakować słońce… możemy się przeliczyć. Wprawiony pozycjoner, po zaudytowaniu strony oraz konkurencji zasugeruje, jaki budżet będzie potrzebny, by stanąć z konkurentami na linii startu i zawalczyć o najwyższe pozycje w Google.
Jak mierzyć efektywność pozycjonowania?
Skąd wiedzieć, czy podjęte działania w ramach pozycjonowania strony internetowej lub sklepu przynoszą oczekiwane rezultaty? Na wstępnie należy wyznaczyć cele, które chcemy osiągnąć, a później na ich podstawie wyznaczyć kluczowe wskaźniki efektywności (KPI).
Powinny być one dopierane pod konkretną markę. Przyjmuje się jednak, że do często wskazywanych i dość uniwersalnych KPI należą między innymi:
- wzrost wartościowego ruchu na stronie,
- wzrost liczby konwersji pochodzących z kanału organic,
- malejący współczynnik odrzuceń,
- wzrost liczby fraz w TOP10 i TOP50,
- poprawa pozycji fraz kluczowych dla danego biznesu,
- wydłużenie średniego czasu przebywania na stronie.
Niezbędne w ocenie efektywności pozycjonowania strony będą też specjalne narzędzia – w tym na przykład opisywany powyżej Google Analytics, Google Search Console oraz wiele płatnych programów zewnętrznych, pozwalających monitorować działania w ramach SEO.
Jak określić priorytety w pozycjonowaniu?
Nikt nie zna lepiej Twojej firmy, niż… Ty! Podobnie jest w przypadku celów biznesowych, które chcesz osiągnąć. Pozycjoner może służyć swoim wsparciem przy określaniu działań, które zostaną podjęte w ramach planu pozycjonowania strony. Będzie jednak potrzebował Twojego określenia priorytetów. Czyli krótkiego wyjaśnienia, dlaczego pozycjonowanie strony jest dla Ciebie ważne i co chcesz dzięki niemu uzyskać?
Zwiększyć sprzedaż? Wiadomo! Ale może ważniejsze jest dla Ciebie to, by Twoja marka była rozpoznawalna i oceniana w kategorii eksperckiej? To też ważne i też mające wpływ na wzrost sprzedaży. Zastanów się, jakie efekty ma przynieść współpraca z pozycjonerem i doprecyzuj je. Dzięki temu wspólnie wytyczycie sobie cel i drogę dojścia do niego.
Czy raz wypozycjonowaną stronę można pozostawić bez dalszych działań?
Załóżmy, że osiągnąłeś swoje cele w wyszukiwarce Google i na wszystkie interesujące Cię frazy wyświetlasz się w top3 wynikach wyszukiwania. Czy możesz spocząć na laurach? Cóż… niekoniecznie!
Owszem, przez jakiś czas Twoje wysokie pozycje utrzymają się, ale jeżeli konkurencja będzie dalej aktywnie działać, poszerzać swoje treści na stronie, czy rozwijać profil linków, wówczas możesz utracić hegemonię w wyszukiwarce. Można z dużą dozą prawdopodobieństwa stwierdzić, że Google lubi, kiedy na stronie “coś się dzieje” i widać, że właściciel dba o aktualność contentu.
Dlatego jeżeli zaniechasz aktywnych działań, wówczas po pewnym czasie spadki mogą być odczuwalne, a wcześniej poniesiony koszt pozycjonowania strony www zostanie częściowo zaprzepaszczony. Może to być dotkliwe ponieważ cena pozycjonowania strony nie należy do najniższych, jeżeli chce się uzyskać dobre wyniki pozycjonowania stron internetowych.
Pozycjonowanie czy Google Ads – co wybrać?
Strategia pozycjonowania obliczona na dłuższy czas czy jednak Google Ads dla twojej strony www? Na różnych płaszczyznach mogą się sprawdzić różne rozwiązania!
Pozycjonowanie strony internetowej to maraton. Musisz przygotować się, że zacznie przynosić realne korzyści po kilku tygodniach, a częściej kilku miesiącach. Przy dużej konkurencji może być to nawet rok. Długofalowo jest to jedna z najtańszych metod pozyskiwania klientów, ale trzeba przygotować się na czekanie. Google Ads odwrotnie – możesz praktycznie z dnia na dzień zacząć pozyskiwać klientów w określonych przez system stawkach.
Wybór między pozycjonowaniem stron a Google Ads zasadza się zatem na możliwościach finansowych i na tym, jak szybki efekt chcemy uzyskać. Google Ads będzie w kontekście długiego trwania biznesu rozwiązaniem relatywnie droższych ALE zapewni nieustający i szybki przypływ klientów i uzyskanie finansowego flow. Na efekty pozycjonowania należy dla odmiany poczekać.
W idealnym świecie firma powinna podzielić budżet i częściowo inwestować pieniądze w rozwój widoczności strony internetowej, a częściowo od razu pozyskiwać klientów z wyszukiwarki Google dzięki Adsom. W praktyce jednak większość biznesów nie może sobie pozwolić na podział budżetu marketingowego, ponieważ jest zbyt mały.
Przed obraniem drogi warto zatem zapytać o opinię doświadczonych marketingowców, którzy doradzą odpowiednią ścieżkę postępowania po przeprowadzeniu konsultacji z Tobą.
SEO czy SXO – co warto wiedzieć?
Modne ostatnio pojęcie SXO to nic innego jak marketingowe połączenie słów SEO i UX. SEO to optymalizacja strony internetowej pod kątem wyników wyszukiwania by zwiększyć jej widoczność w Google. UX to maksymalne ułatwienie użytkownikowi nawigowanie po stronie internetowej i zaprojektowanie jej w ten sposób, by doprowadzić do wykonania przez niego pożądanej przez nas akcji – np. złożenia zamówienia czy wykonania telefonu lub wypełnienia formularzy.
SXO oznacza zatem połączenie działań mających z jednej strony podnieść stronę w wynikach wyszukiwania, a z drugiej strony upewnić się, że wskaźnik konwersji – czyli tego ilu z odwiedzających staje się klientami – poszybuje w górę. Z reguły jednak agencje oddzielają te dwie usługi od siebie ponieważ wymagają odrębnych specjalistów, by je świadczyć.
Co wpływa na pozycję strony w wynikach wyszukiwania?
Mówi się, że jest ponad 300 czynników rankingowych. Należy jednak wiedzieć, że ich “waga” dla procesu pozycjonowania bywa różna, a i ich istotność nie jest dana raz na zawsze bowiem może zostać zmieniona przy kolejnych aktualizacjach algorytmu Google`a. Na potrzeby FAQ można te czynniki zgrupować następująco:
- Wskaźniki związane z domeną
- Meta dane i treść
- Czynniki związane z prędkością ładowania strony
- Profil linków danej strony internetowej
- Czynniki związane z działaniami użytkownika – UX/UI
- Czynniki związane z algorytmem Google
- Wpływ innych mediów na SEO jak kampanie płatne czy social media
- Inne czynniki
Audyt SEO – dlaczego warto?
Audyt SEO to kompleksowe sprawdzenie Twojej strony internetowej przez specjalistę SEO pod kątem widoczności w sieci i sprawdzenia jak pozycjonowanie stron internetowych przebiega w Twoim przypadku. Dzięki audytowi SEO dowiesz się, na jakim etapie w procesie pozycjonowania znajduje się Twoja strona www, a także otrzymasz mapę drogową dla przyszłych działań zarówno w kontekście budżetowym, jak i czasowym.
Na audyt seo warto zdecydować się szczególnie w kilku przypadkach. Najczęściej wykonuje się go, kiedy tworzysz nową stronę lub przeprowadzasz jej przebudowę. Równie dobrym powodem jest gwałtowny i statystycznie istotny spadek widoczności w wyszukiwarce lub niesatysfakcjonujące rezultaty pracy i dotychczasowych działań, kiedy pozycjonowanie stron internetowych nie jest dla Ciebie opłacalne.
Niejednokrotnie też audyt wykonuje się, by sprawdzić działania innej agencji. Nie ma w tym nic złego i może wprowadzić cenne uwagi do całej procesu. Należy przy tym pamiętać, że wiele agencji marketingowych traktuje audyt seo jako narzędzie do przejmowania klientów budując katastroficzną wizję stanu zastanego poprzez uwypuklanie wad i przykrywanie zalet i to bez znajomości przyjętej strategii seo.
Pozycjonowanie strony nie zawsze jest tylko tym co widać na zewnątrz – sporo zależy od założeń i strategii. Dlatego, przed podejmowaniem jakichkolwiek ruchów dobrze skonsultować taki audyt z osobami, które do tej pory zajmowały się pozycjonowaniem stron z prośbą o feedback. Koszt audytu seo w podstawowym zakresie to 1000-2000 złotych. Większe strony i rozbudowane serwisy oznaczają więcej pracy i dla nich wycena zaczyna się od 2500 złotych wzwyż.
Co to jest fraza / słowo kluczowe?
Słowo kluczowe – jak sama nazwa wskazuje – jest fundamentem działania zwanego pozycjonowaniem stron. Usługa pozycjonowanie i skuteczne pozycjonowanie strony oraz widoczność strony zasadza się właśnie na nich. Musisz zatem dobrze wiedzieć, czego i w jaki sposób szukają Twoi klienci w wyszukiwarce, a następnie zadbać o to, by wyświetlać się właśnie na takie poszukiwane słowa.
Słowo kluczowe nie może być zbyt ogólne, bowiem zazwyczaj takiemu wyszukiwaniu nie towarzyszy intencja zakupowa, a jednocześnie konkurencja na takie słowa jest bardzo duża. Lepiej skupić się na bardziej sprecyzowanych frazach, które świadczą o dokonanym przez użytkownika wstępnym researchu.
Przykład: fraza “buty męskie” buduje duży ruch w serwisie, który pozycjonuje się na nią wysoko, ale jej wartość sprzedażowa będzie relatywnie mniejsza niż np frazy “buty męskie do tenisa rozmiar 43”. Pisanie według fraz kluczowych jest istotne również dla content marketingu, a usługa pozycjonowania zasadza się głównie właśnie na nich. Cena pozycjonowania strony jest zależna w dużej mierze właśnie od konkurencyjności fraz kluczowych.
Czym jest sitemap / mapa strony?
Mapa strony to inaczej plik xml, który pomaga robotom sieciowym nawigować po Twojej stronie. Dzięki sitemapie, robot szybko odnajdzie każdy ważny element strony, dzięki czemu przyspieszymy ich indeksację oraz pojawienie się w wynikach wyszukiwania.
Wspomniany xml to uniwersalny język znaczników, który jest niezależny od wykorzystywanej platformy czy technologii. Plik xml sitemapy to de facto lista adresów URL, które chcemy wskazać robotom sieciowym.
Mapa strony powinna zawierać wszystkie ważne i publiczne adresy – strony głównej, podstrony, kategorie, strony produktowe itd. Dzięki mapie strony robot indeksujący bazuje na gotowej liście i nie musi sam przeszukiwać wszystkich elementów.
Długi ogon – cóż to takiego?
Słynny długi ogon znany również jako long tail, to strategia na pozycjonowanie stron www polegająca na pracy nad zwiększeniem widoczności na bardziej sprecyzowane, a tym samym po prostu dłuższe frazy. Długi ogon, jako wiodąca strategia, pojawił się kiedy firmy dostrzegły – wykonując analizę konkurencji – że ogólne frazy są obstawione przez duże i zamożne firmy, a jednocześnie te frazy wielokrotnie są wyszukiwane bez intencji zakupowej. Owszem – generują duży ruch – ale inwestowanie w nie przez mniejsze podmioty byłaby stratą czasu ze względu na ograniczenia budżetowe i ich ostateczny wymiar biznesowy.
Zdecydowanie lepiej w przypadku małych i średnich firm funkcjonować na obrzeżach wyszukiwarki, gdzie dokładniejsze frazy, np “buty do piłki nożnej nike rozmiar 39”, są wpisywane już po dokonaniu przez użytkownika wstępnego researchu co może oznaczać, że jest gotowy do dokonania zakupu.
Takie frazy są niszowe, więc nie budują pojedynczo dużego ruchu ALE są o efektywniejsze. Strategia na pozycjonowanie stron www zbudowana na takich frazach jest potencjalnie najlepsza pod względem inwestycji a zysków.
Kim są specjaliści SEO w Verseo?
Z Verseo współpracuje ponad 35 specjalistek i specjalistów SEO i content marketingu oraz prawie 100 zewnętrznych copywriterów. Ich skumulowane doświadczenie stanowi o sukcesie wielu projektów, które bierzemy na swoje barki. Jeżeli chodzi o pozycjonowanie stron odnosimy sukcesy dla naszych klientów z przeróżnych branż takich jak moda, beauty, dom i ogród, automotive, it, przemysł czy dobra szybko zbywalne. Poszczególne sylwetki każdego z nas znajdziesz w zakładce O NAS. 🙂