Ten tekst przeczytasz w 5 minut

3 komentarze

Reguły Pliku Produktowego Google Merchant Center

Reguły Pliku Produktowego Google Merchant Center - zdjęcie nr 1

Reguły Pliku Produktowego Google Merchant Center - zdjęcie nr 2

Reguły Pliku Produktowego – wprowadzenie

Struktura pliku produktowego to podstawowa kwestia, na którą należy zwrócić uwagę, chcąc reklamować się w zakupach Google. Reguły pliku danych to potężne narzędzie Google Merchant Center, z którego niestety niewiele osób w dalszym ciągu korzysta. Dzięki regułom pliku danych możemy posłużyć się dostępnymi w Google Merchant Center parametrami w celu ustawienia stałych wartości dla innych parametrów. Narzędzie można wykorzystać w pełni tylko wtedy, gdy pierwotny, surowy plik jest prawidłowo przygotowany, a  nasza strategia zmian, które chcemy zastosować – przemyślana.

(Dalszą część artykułu znajdziesz pod formularzem)

Wypełnij formularz i odbierz wycenę

Zapoznamy się z Twoim biznesem i przygotujemy indywidualną ofertę cenową na optymalny dla Ciebie mix marketingowy. Zupełnie za darmo.

Twoje dane są bezpieczne. Więcej o ochronie danych osobowych

Administratorem Twoich danych osobowych jest Verseo spółka z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w Poznaniu, przy ul. Węglowej 1/3.

O Verseo

Siedziba Spółki znajduje się w Poznaniu. Spółka jest wpisana do rejestru przedsiębiorców prowadzonego przez Sąd Rejonowy Poznań – Nowe Miasto i Wilda w Poznaniu, Wydział VIII Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego pod numerem KRS: 0000910174, NIP: 7773257986. Możesz skontaktować się z nami listownie na podany wyżej adres lub e-mailem na adres: ochronadanych@verseo.pl

Masz prawo do:

  1. dostępu do swoich danych,
  2. sprostowania swoich danych,
  3. żądania usunięcia danych,
  4. ograniczenia przetwarzania,
  5. wniesienia sprzeciwu co do przetwarzania danych osobowych,
  6. przenoszenia danych osobowych,
  7. cofnięcia zgody.

Jeśli uważasz, że przetwarzamy Twoje dane niezgodnie z wymogami prawnymi masz prawo wnieść skargę do organu nadzorczego – Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych.

Twoje dane przetwarzamy w celu:

  1. obsługi Twojego zapytania, na podstawie art. 6 ust. 1 lit. b ogólnego rozporządzenia o ochronie danych osobowych (RODO);
  2. marketingowym polegającym na promocji naszych towarów i usług oraz nas samych w związku z udzieloną przez Ciebie zgodą, na podstawie art. 6 ust. 1 lit. a RODO;
  3. zabezpieczenia lub dochodzenia ewentualnych roszczeń w związku z naszym uzasadnionym interesem, na podstawie art. 6 ust. 1 lit. f. RODO.

Podanie przez Ciebie danych jest dobrowolne. Przy czym, bez ich podania nie będziesz mógł wysłać wiadomości do nas, a my nie będziemy mogli Tobie udzielić odpowiedzieć.

Twoje dane możemy przekazywać zaufanym odbiorcom:

  1. dostawcom narzędzi do: analityki ruchu na stronie, wysyłki informacji marketingowych.
  2. podmiotom zajmującym się hostingiem (przechowywaniem) strony oraz danych osobowych.

Twoje dane będziemy przetwarzać przez czas:

  1. niezbędny do zrealizowania określonego celu, w którym zostały zebrane, a po jego upływie przez okres niezbędny do zabezpieczenia lub dochodzenia ewentualnych roszczeń
  2. w przypadku przetwarzanie danych na podstawie zgody do czasu jej odwołania. Odwołanie przez Ciebie zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania przed wycofaniem zgody.

Nie przetwarzamy danych osobowych w sposób, który wiązałby się z podejmowaniem wyłącznie zautomatyzowanych decyzji co do Twojej osoby. Więcej informacji dotyczących przetwarzania danych osobowych zawarliśmy w Polityce prywatności.

Prawidłowo przygotowany plik produktowy

Pierwsze pytanie powinno więc zabrzmieć – jak wygląda prawidłowo przygotowany plik produktowy? Odpowiedź nie będzie brzmiała jednoznacznie dla wszystkich sklepów, gdyż każdy wymaga indywidualnego podejścia. Niektóre zasady przygotowania pliku są jednak tożsame dla wszystkich sprzedawców:

  1. Struktura pliku produktowego powinna korespondować ze strukturą strony internetowej, której dotyczy.
  2. Plik produktowy powinien zawierać informacje na temat wykorzystywanych przez nas atrybutów, kategorii produktów, etc.
  3. Im więcej parametrów wykorzystujemy – tym lepiej, należy jednak pamiętać, że nie powinniśmy zaśmiecać plik produktowego parametrami, które są dla nas zbędne (np. duża ilość etykiet niestandardowych).
  4. Produkty, które wprowadzamy powinny być ściśle powiązane z kategoriami na sklepie – im lepsze dopasowanie, tym łatwiej będziemy mogli wykorzystać reguły pliku danych.
  5. Na etapie przygotowywania pliku warto zadbać o parametry, które do pliku wprowadzamy, są bowiem takie elementy, których nie poprawią same reguły (np. parametr description – opis produktu).

Powyższe zasady dotyczą wszystkich sklepów internetowych, a odpowiednie i staranne przygotowanie pliku jest podstawą do skutecznego zarządzania wgranym już feedem.

Gdy posiadamy już prawidłowo przygotowany plik, możemy przystąpić do wprowadzania zmian. Reguły plików danych znajdują się w zakładce „produkty” w dziale „pliki danych”.

reguły pliku produktowego

reguły pliku produktowego

reguły pliku produktowego

Po kliknięciu w przycisk “utwórz regułę” wybieramy atrybut, który chcemy modyfikować. Po wybraniu interesującego nas atrybutu, możemy uwzględnić w nim wiele warunków, które miałyby decydować o przypisaniu określonej wartości dla tego parametru.

reguły pliku produktowego

Dzięki narzędziu Google Merchant Center, możemy zmodyfikować dowolny parametr, który znajduje się w naszym pliku produktowym. Myślę, że zasadę najlepiej obrazują dwa przykłady:

    1. Podstawianie wartości istniejących do tworzenia nowych parametrów

Sprzedawca posiada kilkaset produktów, które mają długie i skomplikowane opisy w tytule. Chce uporządkować swój plik produktowy w taki sposób, by tytuł odpowiadał najczęściej wyszukiwanym frazom. Jednocześnie nie chce zmieniać tytułów w samym sklepie – wprowadziłoby to nieporządek w jego bazie danych gdyż tytuły produktów opatrzone są oryginalną i oficjalną sygnaturą producenta, która pozwala na identyfikacje produktu.

Za przykład niech posłużą np. panele podłogowe. Sprzedawca posiada w kategorii „panele” ok. 10 000 produktów, przykładowe tytuły jego produktów to:

  1. Panele Podłogowe K321 [nazwa producenta] [nazwa kolekcji] Ciemny-Brąz
  2. [nazwa producenta] [nazwa kolekcji] K321 Jasny Dąb
  3. Panele Y554 [nazwa producenta] [nazwa kolekcji] Machoń

Brak konsekwencji w tytułach produktów związany jest z informacjami, które przekazywane są przez producentów. Większość sklepów internetowych nie jest w stanie  modyfikować każdego produktu, w związku z tym wprowadza gotowe informacje przekazane przez dystrybutorów. Być może sprzedawca korzysta z usług dropshippingowych – w takim wypadku jego sklep połączony jest z hurtownią internetową, z której informacje o produktach pobierane są na bieżąco.

Sprzedawca może wykorzystać informacje, które posiada w swoim pliku produktowym w celu poprawy jakości feedu produktowego. W tym celu wybiera opcję “ustaw jako” i wybiera wartości, które znajdują się już w jego pliku produktowym.

Dzięki prawidłowej i przemyślanej strukturze pliku produktowego reklamodawca posługuje się następującymi parametrami:

    1. product_type [typ_produktu]
    2. color [kolor]
    3. brand [marka]

Dzięki trzem atrybutom sprzedawca może w sposób dynamiczny ustawić następującą ścieżkę [title] dla produktów:

[title] = [typ_produktu] [marka] – [kolor] -> Panele Podłogowe [marka] – Machoń

W tym celu należy wybrać źródło informacji – w tym wypadku będzie to podstawowy, pierwotny plik produktowy. Następnie wpisujemy parametr, który ma wystąpić.

reguły pliku produktowego

Dzięki temu produkty sprzedawcy wyświetlą się w odpowiedniej formie. W efekcie sprzedawca nie wyświetla w tytule zbędnych informacji tylko te, które może wpisać użytkownik wyszukiwarki. Tytuł wyświetla się w całości i nie jest ucinany przez Google, ponieważ nie zawiera niepotrzebnych elementów.

Powoduje to, że jego produkty wyświetlają się wyżej w ramach tej samej stawki z powodu lepszej jakości feedu produktowego i atrybutu title. Dzięki ujednoliconemu zapisowi, reklamodawca wyróżnia się także na tle konkurencji, gdyż układ tytułów jego produktu jest unikalny i tożsamy dla wszystkich produktów, które występują w jego feedzie.

  1. Wykorzystanie filtrów w celu modyfikacji istniejących wartości

reguły pliku produktowego

Filtr umożliwia znalezienie wartości określonego parametru, aby nowa wartość elementu została przypisana tylko wtedy, gdy spełniony będzie określony warunek. Stwórzmy zatem warunki określające nasz produkt, aby przypisać produktom unikalne wartości.

Możemy np. zmodyfikować atrybut title przez wyszukanie w opisie produktu ustalonej frazy. Tworzymy warunek, który zakłada, że jeśli w atrybucie “opis” pojawia się słowo bluzka, w atrybucie “kolor” słowo “pomarańczowa” i fraza “z nadrukiem” w typie produktu tytuł zmienia się na “Pomarańczowa Bluzka z Nadrukiem”.

reguły pliku produktowego

Warunkowa edycja pliku produktowego może zarówno przebiegać dzięki formatowaniu warunkowemu “ORAZ” i “LUB” – oczywiście zależnie od tego otrzymamy skrajnie różny rezultat.

  1. Wykorzystanie zmiennych w celu ujednolicenia struktury pliku produktowego

Sprzedawca posiada w swojej ofercie bardzo zróżnicowane produkty pod kątem ceny. Znajdują się w nim zarówno produkty za 100 zł jak i te, które kosztują 5 000 zł. Za przykład takiego sprzedawcy posłuży sklep z narzędziami warsztatowymi.

Sprzedawcy bardzo zależy na tym, by promować wszystkie produkty. Zdaje sobie jednak sprawę, że koszt kliknięcia dla drogich produktów będzie zdecydowanie wyższy niż dla tych, których cena jest proporcjonalnie o wiele niższa. Oczywiście w kampanii Google AdWords może samodzielnie wprowadzić niższe kwoty na produkty, które uznaje za te o niższej wartości – nie jest to jednak łatwe zadanie zważywszy na to, że w Google AdWords widzimy jedynie ID produktu – nie jego nazwę.

Drugą możliwością jest wykorzystanie platformy do zaawansowanej optymalizacji stawek za kliknięcia. Taką platformą jest np. nasz autorski system VCM – jest to jednak rozwiązanie, które wymaga czasu (platforma „dojdzie” do odpowiedniego poziomu dopiero, gdy zdobędzie odpowiednią ilość danych). Aby przyspieszyć ten proces, możemy posłużyć się regułami pliku produktowego.

Z tego też powodu reklamodawca decyduje się wykorzystać atrybut price [cena] do wyodrębnienia dodatkowej etykiety niestandardowej. Wygląda to następująco:

  • Sprzedawca wykorzystuje atrybut price [cena] jako filtr dla poszukiwania produktów w określonym przedziale. Ustawia więc atrybut [cena] jako „jeśli wartość atrybutu znajduje się w przedziale od 0 zł – 600 zł ustaw custom label 0” [etykieta własna 0] jako „niska cena”.

Tak samo postępuje dla przedziałów od 600 zł – 2 000 zł i od 2 000 zł i powyżej oznaczając je odpowiednio custom label 0” [etykieta własna 0] jako „średnia cena” i „wysoka cena”

Reguły Pliku Produktowego Google Merchant Center - zdjęcie nr 11

reguły pliku produktowego

  • Odfiltrowanie danych z pliku produktowego pozwala na efektywniejsze wykorzystanie przedziałów cenowych. Po powrocie do Google Adwords sprzedawca znajduje nowe możliwości. Rozbija swój plik produktowy w oparciu o nowe dane – tak powstają 3 pierwsze podgrupy, które następnie rozbija jeszcze bardziej na kategorię produktu, producenta, etc. Ścieżka wygląda następująco:

Wszystkie produkty -> niska cena, średnia cena, wysoka cena -> typ produktu -> marka ->…

Taka struktura kampanii umożliwia reklamodawcy wygodne ustawienie stawek od samego początku – dzięki temu sprzedawca wyodrębnia produkty o dużej wartości i ustawia domyślną stawkę dla tego produktu na poziomie, który jego zdaniem jest właściwy. Ustawienie to umożliwia również bardziej szczegółową analizę zebranych danych. Dzięki niemu reklamodawca już na poziomie grupy produktów widzi gdzie koszt pozyskania transakcji jest największy, a gdzie najmniejszy i może oszacować efekty i opłacalność reklamy dla poszczególnych kategorii produktów.

Podsumowanie

Powyższe przykłady nie wyczerpują oczywiście w pełni potencjału reguł pliku produktowego – istnieje wiele sposobów, by wykorzystać to narzędzie do realizacji własnych celów. Możliwość modyfikacji dowolnego parametru w oparciu o istniejące zależności umożliwia sprzedawcom dostosowanie pliku bez konieczności wprowadzania zmian w strukturach własnego sklepu.

Narzędzie może zostać w pełni wykorzystane zarówno przez specjalistę, który pracuje nad optymalizacją kampanii produktowej, jak i przez sprzedawcę, który chce zadbać o dobrą jakość swojego pliku produktowego.

Komentarze (3)

Wymagany, ale nie będzie opublikowany
  • Reguły Pliku Produktowego Google Merchant Center - zdjęcie nr 14

    Karola

    17 sie 2019, 00:34

    Cześć,
    a jak dodać nazwę marki do istniejącego tytułu? Jak używam np. plik produktowy.tytuł i plik produktowy.marka, to widoczny jest tylko tytuł.

    • Reguły Pliku Produktowego Google Merchant Center - zdjęcie nr 15

      Maciej Popiołek

      21 sie 2019, 10:48

      Odpowiedź od Pawła: należy wybrać w regule „tytuł” jako element modyfikowany, następnie użyć funkcji „dodaj przed” i wybrać parametr „brand”.
      Jeżeli potrzebujesz więcej informacji napisz do nas na FB – pomożemy. 🙂

  • Reguły Pliku Produktowego Google Merchant Center - zdjęcie nr 16

    Sylwia

    19 paź 2022, 12:12

    Witam, jak można edytować grupy produktów -> przenosić produkty między nimi. Nigdzie nie potrafię odnaleźć informacji na ten temat. Zmieniam typ produktu w pliku xml, bo chyba według tego mam ustalone te grupy produktów, ale w Google Ads się to nie zmienia niestety.