Choć w odniesieniu do kampanii AdWords często mówi się o licytacji stawek, to na końcowy koszt za kliknięcie wpływa nie tylko deklaracja maksymalnej kwoty, który jesteśmy zapłacić za jedno kliknięcie na reklamę. Równie ważny jest wynik jakości kampanii.
Na koszt kliknięcia wpływa maksymalna kwota, jaką jesteśmy gotowi zapłacić za kliknięcie oraz wynik jakości kampanii. Zależność pomiędzy tymi czynnikami wyrażana jest zazwyczaj takim wzorem:
[maksymalna kwota za kliknięcie] x [wynik jakości kampanii] = koszt pojedynczego kliknięcia
Jakie elementy składałyby się zatem na wynik jakości kampanii? Za najważniejsze można uznać:
- historyczny wynik jakości konta,
- wynik jakości słów kluczowych,
- wynik jakości reklam,
- wydatki całego konta,
- współczynnik CTR słowa kluczowego,
- współczynnik CTR reklam,
- trafność słów kluczowych,
- trafność reklam,
- trafność witryny docelowej,
- i wiele innych czynników.
Czynnikiem w dużym stopniu wpływającym na koszt kliknięcia, na który jednak osoba prowadząca kampanię nie ma wpływu, jest konkurencyjność danej branży. Reklamując np. kancelarię prawną w dużym mieście nie osiągnie się raczej stawki 0,29 zł za kliknięcie, nawet przy bardzo wysokim wyniku jakości kampanii. Natomiast dobrze skonfigurowana i prowadzona kampania AdWords może zapewnić lepsze pozycje i efekty przy niższych kosztach.
Konkurencyjność panująca w branży jest istotnym elementem, który musi być brany pod uwagę w przypadku planowania budżetu na kampanię. Ograniczony budżet w przypadku konkurencyjnych branż może oznaczać brak satysfakcjonujących efektów kampanii i w konsekwencji zniechęcenie do Google AdWords.
W jednym z następnych wpisów opiszemy mechanizm działania modelu aukcji.
Bądź pierwszym który napisze komentarz.